فناوری اطلاعات بر کیفیت عملکرد سازمان
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت، «گرایش» مدیریت بازرگانی
مطالعه موردی: شرکت گاز
فونت B Nazanin خط ۱۴ فاصله ۱٫۵ حجم ۹۶۸ کیلو بایت
چکیده
پژوهشگران مطالعات IT در جریان استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان اظهار کرده اند که هر گونه ابزار فناوری اطلاعات که بتواند در جهت ممانعت از به هدر رفتن منابع سازمان کمک کند و در عین حال سازمان را در جهت حرکت از حالت تابع گرایی سنتی به سمت فرآیندگرایی یاری کند، میتواند در بهبود روشها و افزایش بهره وری منابع سازمان موثر واقع شود.
در این ارتباط پژوهش حاضر با مطالعات اکتشافی اولیه به انتخاب سه ابزار تبادل الکترونیکی داده، برنامه ریزی منابع سازمان و استفاده از کامپیوتر و اینترنت، بعنوان ابزارهای اصلی فناوری اطلاعات در شرکت گاز لرستان دست زد تا بر اساس آن به این سوأل پاسخ دهد که بین استفاده از فناوری اطلاعات و کیفیت عملکرد شرکت گاز رابطه معناداری وجود دارد؟.
روش تحقیق این پژوهش بصورت توصیفی- همبستگی و زمینه یابی است که به لحاظ قابلیت اجرایی از نوع کاربردی میباشد.
به لحاظ گردآوری اطلاعات اولیه در زمره مطالعات پیمایشی قرار دارد و اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته گردآوری شدند که دارای ۳۶ سوأل بود.
جامعه آماری کارکنان شرکت گاز استان لرستان بودند که با این فناوریها در ارتباط هستند (۳۲۰) که از این میان حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران ۱۰۶ نفر بصورت تصادفی طبقهای ساده انتخاب گردیدند.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرم افزارهای مورد نیاز از جمله Spss 21 و Amos graphic بود. نتایج تحلیل فرضیات با آزمونهای اماری نشان دهنده وجود رابطه معنادار بین متغیرهای مورد بررسی، و همچنین اثرگذاری آنها بود؛ به طوریکه نتایج برازش مدل پیشنهادی پژوهش نیز تصدیق کننده این نتایج بود و در این راستا فرضیههای پژوهش با اطمینان آماری ۹۹% مورد تأیید قرار گرفتند.
در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که ابزار برنامهریز منابع سازمان بیشترین اثرات را بر کیفیت عملکرد شرکت گاز داشته که دلیل آن را میتوان این امر دانست که این ابزار یک فناوری اطلاعاتی زیرساختی در شرکت گاز محسوب میشود.
واژگان کلیدی: کیفیت عملکرد، فناوری اطلاعات، تبادل الکترونیکی داده، برنامهریزی منابع سازمان، اینترنت شرکت گاز.
فیلم کوتاه از صفحه word پایان نامه
۱-۱- مقدمه
چالشهای فزاینده محیطی به شکل قابل ملاحظهای کسب و کار را تحت تأثیر قرار داده است. چالشهایی مانند تغییرات سریع، ظهور اینترنت، تنوع نیروی کار، جهانی سازی، تغییر در قوانین و مقررات، کمبود مهارتهای مورد نیاز و ظهور بخشهای خدماتی نه تنها ساختارهای سازمانی را تحت تأثیر قرار دادهاند، بلکه ماهیت و نقش همه بخشهای کسب و کار را نیز تحت تأثیر قرار دادهاند (ساعدی، ۱۳۸۸: ۶۹؛ گومز و همکاران، ۲۰۰۱: ۱۳۱).
این چالشها سازمانها را مجبور ساخته است که از دو تسهیل کننده برای افزایش قدرت رقابتی خود استفاده کنند: مدیریت منابع انسانی و فناوری اطلاعات (نووه و همکاران، ۲۰۰۵). فناوری اطلاعات از زمان ظهور خود، به واسطه تأثیر عمیقی که بر اکثر جنبههای کسب وکار گذاشته است، نقشی انکارناپذیر در اقتصاد جهانی ایفا میکند. اسلیزر، ونتلینگ و کیود (۲۰۰۲) بیان کردهاند، حوزه کار و رشد سریع فناوری اطلاعات بیانگر اهمیت بالای آن است.
اگرچه برخی از پژوهشگران بر این باور هستند که توسعههای اخیر اقتصادی نمایانگر این است که آینده خوبی در انتظار فناوری اطلاعات است، بسیاری دیگر از این پژوهشگران اعتقاد دارند که سرمایهگذاریها در فناوری اطلاعات به موازات اینکه کشورهای در حال توسعه اقتصاد خود را توسعه میدهند، افزایش خواهد یافت (اسلیزر و همکاران، ۲۰۰۲).
بسیاری از متخصصان فناوری اطلاعات براین باورند که تنها بخشی از اطلاعات سازمان در فرآیندهای تصمیم گیری مورد استفاده قرار میگیرد و بسیاری از آنها به علت فقدان متخصصان فن همچنان بی استفاده باقی می ماند.
از اینرو هر ابزار فناوری اطلاعات که بتواند به سازمان در جهت ممانعت از به هدر رفتن ارزشمندترین منابع آن کمک نماید و در عین حال سازمان را در جهت حرکت از حالت تابع گرایی سنتی به سمت فرآیندگرایی یاری کند، میتواند در بهبود روش ها و افزایش بهرهوری منابع سازمان موثر واقع شود(لین و همکاران[۱]، ۲۰۱۱).
قابلیتهای شرکتها از نظر فناوری اطلاعات در پردازش اطلاعات ورودی، میزان شناخت را افزایش داده و سرمایههایی فکری[۲] ایجاد میکند که شرکتها را قادر به تصمیمات خردمندانهتر و انجام اقدامات اثربخش مینماید.
چنین قابلیتهایی نشان دهنده میزان پیچیدگی شرکتها در استفاده از فناوری اطلاعات برای حمایت از به اشتراکگذاری اطلاعات در درون شرکتها، پردازش اطلاعات ورودی و بهرهبرداری از دانش در راستای تولید خروجیهایی ارزشمند برای بهبود عملکرد هستند(لای و همکاران[۳]، ۲۰۰۸).
با توجه به آگاهی از قابلیت های بسیار بالای فناوری اطلاعات و ارتباطات، در این پژوهش به بررسی آثار استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کیفیت عملکرد سازمان (شرکت گاز استان لرستان) پرداخته میشود.
بررسی نقش فناوری اطلاعات در سازمان
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه ۳
۱-۲- بیان مسئله پژوهش.. ۳
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش.. ۵
۱-۴- اهداف پژوهش.. ۶
۱-۴-۱- هدف اصلی پژوهش… ۶
۱-۴-۲- اهداف علمی و تئوریک… Error! Bookmark not defined.
۱-۴-۳- اهداف کاربردی.. ۶
۱-۵- فرضیه های پژوهش.. ۶
۱-۵-۱- فرضیه اصلی پژوهش… ۷
۱-۵-۲- فرضیه های فرعی پژوهش… ۷
۱-۶- مراحل انجام پژوهش.. Error! Bookmark not defined.
۱-۷- قلمروهای انجام پژوهش.. ۹
۱-۷-۱- قلمرو موضوعی. ۹
۱-۷-۲- قلمرو زمانی پژوهش… ۹
۱-۷-۳- قلمرو مکانی پژوهش… ۱۰
۱-۸- کاربردهای نتایج پژوهش.. ۱۰
۱-۹- جنبه های نوآوری پژوهش.. ۱۰
۱-۱۰- تعاریف عملیاتی متغیرها و اصطلاحات پژوهش.. ۱۱
جمع بندی فصل اول. ۱۲
فصل دوم: مبانی تئوریک و ادبیات پژوهش
۲-۱- مقدمه ۱۴
۲-۲- بخش اول: فناوری اطلاعات و کاربرد آن در سازمان. ۱۵
۲-۲-۱- اطلاعات.. ۱۵
۲-۲-۲- ارتباطات.. ۱۵
۲-۲-۳- فناوری اطلاعات.. ۱۶
۲-۲-۴- سواد اطلاعاتی. ۱۶
۲-۲-۵- انواع فناوری اطلاعات.. ۱۸
۲-۲-۶- شکاف دیجیتالی. ۱۸
۲-۲-۷- زیر ساخت های ضروری IT برای ایجاد جامعه اطلاعاتی. ۱۹
الف)زیر ساخت های ارتباط از راه دور ۱۹
ب)زیر ساخت های مرتبط با دانش… ۲۰
ج)زیر ساخت های فناوری رابط اطلاعات.. ۲۰
۲-۲-۸- چهار موج تغییر بنیادی در جهان و فناوری اطلاعات.. ۲۰
موج اول: عصر کشاورزی.. ۲۰
موج دوم: عصر صنعت.. ۲۰
موج سوم: عصر اطلاعات.. ۲۱
موج چهارم: عصر مجازی.. ۲۲
بنیان فلسفی عصر اطلاعات.. ۲۳
۲-۲-۹- نظریات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات.. ۲۴
۲-۲-۹-۱- نظریه رایزمن. ۲۴
۲-۲-۹-۲- نظریه شانون و ویور ۲۵
۲-۲-۹-۳- نظریه مک لوهان. ۲۵
۲-۲-۹-۴- نظریه شکاف دیجیتالی. ۲۶
۲-۲-۱۰- زندگی الکترونیک… ۲۷
۲-۲-۱۱- شهر الکترونیک… ۲۷
۲-۲-۱۱-۱- شهر مجازی.. ۲۸
۲-۲-۱۱-۲- مفهوم و تعریف شهر مجازی.. ۲۹
۲-۲-۱۱-۳- زیر ساختار شهر الکترونیکی. ۳۰
۲-۲-۱۱-۳- فعالیت های شهر الکترونیک… ۳۱
۲-۲-۱۱-۴- چگونگی تحقق شهرهای الکترونیکی. ۳۱
۲-۲-۱۱-۵- شهروند الکترونیکی. ۳۲
۲-۲-۱۲- اثر متداول اینترنت و فناوری اطلاعات بر سازمان. ۳۳
۲-۲-۱۳- ارتباطات و شبکه های ارتباطی در سازمان. ۳۳
۲-۲-۱۳-۱- شبکه های ارتباطی در سازمان. ۳۴
۲-۲-۱۴- فناوری اطلاعات/ سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطات سازمانی. ۳۶
۲-۳- قسمت دوم: کیفیت عملکرد سازمان. ۳۶
۲-۳-۱- تشریح مفهوم سازمان. ۳۷
۲-۳-۲- تشریح مفهوم عملکرد سازمان. ۳۸
۲-۳-۳- تعیین کننده های عملکرد سازمان. ۳۸
۲-۳-۴- اندازه گیری عملکرد سازمان. ۴۰
۲-۳-۵- سنجه های عملکرد سازمان. ۴۱
۲-۳-۵-۱- منشور عملکرد کنرلی و نیلی. ۴۱
۲-۳-۵-۲- چارچوب اندازه گیری عملکرد روس و پوتریل. ۴۱
۲-۳-۵-۳- نظامها و چارچوبهای اندازهگیری عملکرد ۴۶
۲-۳-۵-۲- مدل تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (E.F.Q.M) 47
۲-۳-۵-۲-۱- تأثیر فعالیت های مدیریت کیفیت بر اثربخشی سازمان. ۴۷
۲-۳-۵-۲- ۲- تأثیر فعالیت های مدیریت کیفیت بر رضایت شتریان.. ۴۷
۲-۴- بخش سوم: اثرات استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کیفیت عملکرد سازمان. ۵۲
۲-۵- بخش چهارم: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت گاز استان لرستان. ۵۹
۲-۵-۱- سیستم مدیریت وبگاههای شرکت ملی گاز ایران و استان لرستان. ۵۹
۲-۵-۲- پورتال اینترنتی و اینترانتی شرکت گاز ۵۹
۲-۵-۳- زیرسیستم صورتحساب مشترکین بر روی وب.. ۶۰
۲-۵-۳- سیستم پست الکترونیک… ۶۰
۲-۵-۴- ارسال الکترونیکی صورتحساب کارکنان. ۶۱
۲-۵-۵- بخش کاربران و پاسخگویی. ۶۱
۲-۵-۶- سیستم مدیریت نام دامنهها ۶۲
۲-۵-۷- سیستم مدیریت نرم افزاری.. ۶۲
جمع بندی فصل دوم ۶۴
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه ۶۶
۳-۲- طرح پژوهش.. ۶۶
۳-۳- روش تحقیق. ۶۶
۳-۴- ابزار گردآوری اطلاعات. ۶۷
۳-۵- روش گردآوری اطلاعات. Error! Bookmark not defined.
۳-۶- ابزار گردآوری اطلاعات و ویژگیهای آن. ۶۷
۳-۷- شاخص ها و متغیر های تحقیق. ۶۸
۳-۷-۱- متغیرهای پژوهش.. ۷۰
۳-۷-۲- روش سنجش متغیرها ۷۱
۳-۸- روایی و پایایی ابزار تحقیق. ۷۲
۳-۹- جامعه مورد مطالعه ۷۳
۳-۹-۱- تعیین حجم نمونه ۷۴
۳-۱۰- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. ۷۵
جمع بندی فصل سوم ۷۷
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش
۴-۱- مقدمه ۷۹
۴-۲- تحلیل توصیفی یافته ها ۷۹
۴-۲-۱- یافته های دموگرافیک اعضای جامعه مورد مطالعه. ۷۹
۴-۲-۲- جنسیت جامعه مورد مطالعه. ۷۹
۴-۲-۳- سن اعضای جامعه مورد مطالعه. ۸۰
۴-۲-۴- میزان تحصیلات اعضای جامعه مورد مطالعه. ۸۰
۴-۲-۵- میزان سابقه کاری کارکنان شرکت گاز ۸۱
۴-۳- تجزیه و تحلیل سوألات توصیفی پرسشنامه. ۸۲
۴-۴- تجزیه و تحلیل سوألات اصلی پرسشنامه. ۸۵
۴-۴-۱- تحلیل شاخص اثرات فناوی اطلاعات بر شرکت گاز ۸۵
۴-۴-۲- تحلیل شاخص ابزارهای فناوری اطلاعات در شرکت گاز ۸۶
۴-۴-۳- تحلیل شاخص اثرات فناوی اطلاعات بر کیفیت عملکرد شرکت گاز ۸۹
۴-۵- تحلیل استنباطی از یافته های تحقیق. ۹۰
۴-۵-۱- آزمون کلموگروف اسمیرنوف.. ۹۰
۴-۵-۲- آزمون همبستگی اسپیرمن. ۹۲
۴-۵-۲-۱- فرضیه اول. ۹۲
۴-۵-۲-۲- فرضیه دوم. ۹۳
۴-۵-۲-۳- فرضیه سوم. ۹۴
۴-۵-۲-۴- فرضیه اصلی تحیقق.. ۹۴
۴-۵-۳- آزمون رگرسیون و تحلیل اثرات.. ۹۵
۴-۵-۴- تحلیل اثرات متغیرهای پژوهش با معادلات ساختاری.. ۹۷
جمع بندی فصل چهارم ۹۹
فصل پنجم: آزمون فرضیات، نتیجهگیری و ارائه راهکارها
۵-۱- مقدمه ۱۰۰
۵-۲- جمع بندی فرضیات پژوهش.. ۱۰۱
۵-۲-۱- تحلیل داده ها با آزمون کلموگروف-اسمیرنوف.. ۱۰۱
۵-۲-۲- تحلیل فرضیه ها با آزمون همبستگی اسپیرمن. ۱۰۲
۵-۲-۲-۱- فرضیه اول. ۱۰۲
۵-۲-۲-۲- فرضیه دوم. ۱۰۲
۵-۲-۲-۳- فرضیه سوم. ۱۰۳
۵-۲-۲-۴- فرضیه اصلی تحیقق.. ۱۰۳
۵-۲-۳- آزمون فرضیه های پژوهش با رگرسیون جهت تحلیل اثرات.. ۱۰۴
۵-۲-۳-۱- آزمون مدل پیشنهادی پژوهش با روش معادلات ساختاری.. ۱۰۴
۵-۳- بحث و نتیجه گیری. ۱۰۵
۵-۴- پیشنهادات پژوهش.. ۱۰۸
۵-۵- پیشنهادات تئوریک پژوهش.. ۱۱۰
منابع و مأخذ ۱۱۱
ضمائم
پیوست یک
پیوست دو
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
- راهنمای خرید