مقاله رایگان واژه های رشته مدیریت

نویسنده:

فهرست مطالب واژه های رشته مدیریت

مقالات گروه رشته مدیریت

۱- مدیر عامل ((Chief Executive Officer    ۱
۲- سرمایه ((Capital    ۱
۳- آگهی های تلویزیونی ((Commercial    ۱
۴- مصالحه ((Compromice    ۲
۵- مشاور ((Consultant    ۳
۶- مصرف کننده ((Consumer    ۳
۷- هزینه ((Cost    ۴
۸- خلاقیت ((Creativity    ۴
۹- تعهد (Commitment)    ۵
۱۰- مشتری ((Customer    ۵

۱- مدیر عامل ((Chief Executive Officer

مدیر عامل (CEO)، معمولاً عالی ‌رتبه ‌ترین مسئول اداری (اجرایی) یا رئیس عهده‌ دار مدیریت تام یک شرکت سهامی، سازمان، یا بنگاه است که به هیأت مدیره گزارش می ‌دهد.
به طور معمول یک مدیر ارشد اجرایی، چند مدیر اجرایی تابع دارد، که هر یک مسئولیت ‌های کاربردی ویژه خود را دارند. اعضای انجمن شامل مدیر ارشد مالی (CFO)، مدیر ارشد عامل (COO)، مدیر ارشد فنی (CTO)، مدیر ارشد بازاریابی (CMO)، مدیر ارشد اطلاعاتی (CIO)، مدیر ارشد ارتباطات-مدیر روابط عمومی (CCO)، و یک مدیر یا معاون منابع انسانی.

۲- سرمایه ((Capital

سرمایه به زبان ساده آورده صاحبان سهام (شرکا) جهت تشکیل شرکت می‌ باشد. که این آورده می ‌تواند بصورت وجه نقد یا اموال و اثاثه و ماشین آلات و … باشد. سرمایه عبارت از باقی ‌مانده‌ ای است که از کسر جمع بدهی ‌های واحد تجاری از جمع دارایی ‌های آن حاصل می ‌شود.
سرمایه، بدهی موجودیت اقتصادی به صاحبان آن است.

۳- آگهی های تلویزیونی ((Commercial

تبلیغات بازرگانی هر نوع فعالیت تبلیغاتی است که در فضاهای عمومی شهری و کشوری، محیطی و رسانه ‌ای (نوشتاری، سمعی و بصری مانند مطبوعات و رادیو و تلویزیون و غیره) با هدف معرفی و عرضه کالا، اطلاع ‌رسانی و ارائه خدمات توسط ابزارهای مربوطه در سطح محدود و یا گسترده صورت می‌ گیرد. روشن است که با در نظر گرفتن این تعریف، تبلیغات بازرگانی پدیده ‌ای نسبتاً جدید در تاریخ حیات بشری محسوب می ‌شود که به دلیل گسترش و توسعه  بسیار زیاد آن، تبدیل به امری مهم برای بررسی و تحقیق در حوزه‌ های دانشی مختلف شده است.
توسعه روزافزون و بسیار سریع جریان تبلیغات بازرگانی در مرزهای ملی و بین‌ المللی در نیم‌ قرن گذشته، تا حدودی بر اثر تغییرات و دگرگونی ‌های اساسی در مسیر و سامان زندگی بشر به دنبال فعالیت ‌های عظیم و گسترده در حوزه‌ های صنایع فرهنگی، فناوری ‌های اطلاعاتی، بازاریابی و علوم انسانی و اجتماعی بوده است.

۴- مصالحه ((Compromice

این سوال معمولا برای خیلی ما پیش آمده که، مثلا در گذشته با کسی سر یه مقدار ناچیز از مال یا اموال توافق کرده ایم، بعد از گذشت مدت زمانی به اون توافق شک می کنیم که آیا طرف مقابل از ما راضی بوده است یا نه؟

تعریف صلح: این است که انسان با دیگری سازش کند که مقداری از مال یا منفعت مال خود را در اختیار او قرار دهد، یا از طلب یا حق خود بگذرد، خواه در برابر دریافت مال یا بدون دریافت مال. (یعنی بدون دریافت  هزینه از مال یا طلب خود بگذرد).

شرایط  طرفین صلح:

۱- بالغ و عاقل باشند. ۲- کسی آنها را مجبور به صلح نکرده باشد. ۳- قصد صلح داشته باشند. ۴- حاکم شرع آنها را از تصرف در اموال شان منع نکرده باشد. ۵- لازم نیست صیغه صلح به عربی خوانده شود، بلکه با هر لفظی که بفهماند با هم صلح کرده اند صحیح است.

۵- مشاور ((Consultant
وظیفه مشاور به عنوان شخصی که داری مهارتهای علمی روان‌ درمانی است، یاری رساندن و ارائه راه حل به مراجع دربار‌‌‌ه مشکلاتی است که مراجع در شغل، روابط، احساسات و دیگر امور خود مطرح می‌ کند.
رشته دانشگاهی مشاوره، در ایران، دارای مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتراست.
از نظر واژه شناسی، مشاوره به مجموعه فعالیت ‌هایی اطلاق می ‌شود که در جریان آن، فردی را در غلبه بر مشکلاتش یاری می ‌دهند.

۶- مصرف کننده ((Consumer

مسلم این است که برای حمایت از مصرف‌کننده نیز، همانند دیگر مسائل اقتصادی باید روندی اصولی و سازوکاری متناسب با اهداف تعیین شده در نظر گرفته شود تا به این صورت اولاً: نقش هدایتگر و متقابل مصرف‌کننده و تولیدکننده تعریف شود و ثانیاً از سیاست‌های غیراصولی که نه تنها وضع مصرف کنندگان را بهبود نداده بلکه به شیوه‌های مختلف از جمله تولید کالاهای بی‌کیفیت و نامرغوب، ایجاد الگوی مصرف غلط، افزایش آلودگی، ایجاد بی‌اعتمادی به بازار داخلی و… مصرف‌کننده را در شرایطی بس ناگوارتر از سابق رها کرده است جلوگیری شود.

فهم دقیق حقوق مصرف‌کننده مستلزم این است که ابتداباید از کالا و مصرف کننده تعریفی درست و نزدیک به واقع داشته باشیم و در کنار آن ضمن شناسایی دقیق و صریح حقوق مصرف‌کننده، راهکارهای اصولی در جهت تحقق آن در پیش گرفته شود. همچنین ضرورت، حساسیت و اولویت این حقوق مورد ارزیابی قرار گیرد و برای آن وزن مشخصی در مقایسه با سایر سیاست‌های کلی تعریف شود.

۷- هزینه ((Cost

واژه Cost در لغت به‌معنای هزینه و در اصطلاح اقتصاد نظری عبارتست از مجموع پرداخت‌هایی که یک واحد تولیدی برای سرمایه، زمین، کار و نیز مدیریت به‌عمل می آورد.

اقتصاد یک علم اجتماعی است که از عمر آن بیش از چند قرن نگذشته است. مساله اصلی اقتصاد، تخصیص منابع بهینه به همراه ارضاء نیازهای بشری است. اقتصاددانان در جهان هستی به‌علت اینکه نیازهای بشری نامحدودند و منابع محدود است، به‌دنبال بهترین راه برای تخصیص منابع هستند؛ که این مهم با هزینه به بهترین وجه تبیین می‌شود. علاوه ‌براین از مفهوم هزینه می‌توان در یافتن مزیت نسبی در تجارت نیز بهره برد البته بیشتر اوقات  در اقتصاد هزینه در پروژه‌های اقتصادی مطرح می‌گردد و هدف اصلی از طرح آن نیز بررسی تخصیص  بهینه منابع موجود است.

۸- خلاقیت ((Creativity

خلاقیت را می توان دیدن چیزها از یک منظرغیرمعمولی و نو، توجه به مسائل از زاویه ای که هیچ کس دیگر نمی بیند و سپس ارائه رهیافت های جدید، غیرمعمولی و اثر بخش دانست.

از تعریف بالا معلوم می شود که در مورد مفهوم خلاقیت توافق عمومی وجود ندارد. خلاقیت را می توان تولید اندیشه، راهکار و مفاهیم غیرمعمول دانست که از دیدن، الهام گرفتن و تشابه سازی مخصوص حاصل می شود. ممکن است نتیجه ای منفی و یا مثبت داشته باشد حتی سرودن یک بیت شعر بی همتا.

۹- تعهد (Commitment)

تعهد در لغت به معنای عهد و پیمان است. تعهد مصدر باب تفعل به معنای بر عهده گرفتن، خود را موظف و مدیون کردن نیز آمده است.
تعهد کلمه عربی از ریشه عهد به معنی بستن و التزام است در فقه لغت تعهد استعمال نشده است و از لفظ شرط به جای تعهد و از لفظ التزام به معنی تعهدی که بدون قرارداد حاصل می‌شود به کار برده شده است.
تعهد یک رابطه حقوقی یا وضعیت حقوقی است که یک طرف را ملزم به انجام فعل نفیاً یا اثباتاً می‌کند.

تعهد رابطه حقوقی است که به موجب آن شخص در برابر دیگری مکلف به انتقال، تسلیم مال و یا انجام دادن کاری می‌شود خواه سبب ایجاد آن رابطه عقل باشد یا الزام قهری.

۱۰- مشتری ((Customer

مشتری به کسی می‌گویند که تمایل به معاوضه دارایی خود با دارایی دیگری دارد. این دارایی می‌تواند کالای مشخص، یا یک موضوع معنوی باشد.
مفهوم مشتری در دنیای امروز در تقابل با مفهوم فروشنده معنا می‌یابد. در جهان امروزی خدمات به مشتری، مشتریان اغلب به دو دسته تقسیم بندی می شوند:
مشتریان خارجی: کسانی هستند که افراد معمولاً آن‌ها را مشتری تصور می‌کنند. آن‌ها می‌توانند بازدیدکنندگان مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، دوستانی که در هتل اقامت دارند و یا کسانی که یک وعده شام در رستوران سرو می‌کنند باشند. بدلیل اینکه آن‌ها خارج از مکانی هستند که شما در آن مشغول کار و فعالیت هستید به آن‌ها مشتریان خارجی گفته می‌شود. آن‌ها به عنوان درآمدی هستند که شرکت ها را در مسیر دادوستد شناور نگه می‌دارند. افرادی که در صنعت کار می‌کنند بیشتر زمان خود را صرف تلاش برای اطمینان حاصل کردن این نوع مشتری ها می‌کنند تا تجربه لذت بخشی داشته باشند. مهمترین و آخرین هدف در دادوستد داشتن اطمینان از این است که مشتریان خارجی بسیار خشنود بوده و دوباره به پیش فروشنده بازگشته و نزد دیگران از محصولات آن فروشنده تبلیغ و تعریف کنند.
مشتریان داخلی: مشتریان تنها شامل کسانی نیستند که وارد فروشگاه‌ها یا شرکت ها شده و یا سفارش تلفنی و اینترنتی می‌دهند. بلکه مشتریان شامل کسانی هستند که همه روز کارو تلاش انجام می‌دهند تا عملکرد یک سازمان با موفقیت انجام شود و آن‌ها کسانی نیستند جز کارکنان خود شرکت.

واژه های رشته مدیریت