پاورپوینت در مورد بندیان در شهرستان درگز 40 اسلاید

نوع فایل
پاورپوینت - ppt
تعداد صفحات
40 اسلاید
دسته بندی
تعداد بازدید
2162 بازدید
9,900 تومان

بندیان در شهرستان درگز پاورپوینت رشته باستان شناسی

بخشی از پاورپوینت:

شهرستان درگز در استان خراسان رضوی واقع شده که با مرز ترکمنستان حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله این شهر مرزی با نسای عشق آباد کمتر از ۱۰۰ کیلومتر است.
محوطه بندیان درشمال غربی درگز و به فاصله حدود ۲ کیلومتری این شهر قرار گرفته است.این محوطه از سه تپه نزدیک به هم تشکیل شده که هر کدام وسعتی نسبتا محدود و ارتفاعی حدود ۴ متر داشتند.

از آنجایی که در زمانهای زراعی قرار گرفته اند از خاک تپه ها به عنوان کود استفاده شده و از این جهت به دو تپه B و C صدماتی وارد آمده است.اما تپه A را به قصد آبگیر کردن زمین برای کشاورزی ، با لودر کاملا خاکبرداری کردند که در آخرین مرحله خاکبرداری آشکار شدن قطعاتی از گچبری موجب توقف کار و لزوم کاوش در آن گردید بدین ترتیب کاوشهای باستان شناختی در این محوطه از سال ۱۳۷۳ به سرپرستی آقای مهدی رهبر آغاز شد. نکته قابل توجه اینکه به فاصله حدود ۲۰۰ متری تپه های سه گانه، تپه عظیم یاریم تپه قرار دارد که این تپه را دکتر نگهبان در سال ۱۳۴۷ بررسی کردند

تاریخ ایجاد و تخریب بنای بندیان

بهرام پنجم بعد ازغلبه بر هپتالیها دستور داد آتشکده ای در این محل بسازند تا علاوه بر شکرگزاری از حمایت خدایان با جاودان کردن این پیروزی به صورت گچبری ،موفقیت خود را به اطلاع همگان برساند.

بعد از مرگ بهرام هپتالیها حملات خود را آغاز کردند که یزدگرد از تاخت و تاز آنها در داخل مرزهای ایران جلوگیری کرد اما فیروز، پادشاه ایران (-۴۸۴م) از آنها شکست خورد و شرایط سخت آنها را پذیرفت. تعهد کرد که غرامت جنگ را به هیاطله بپردازد. ازآنجا که خزانه خالی بود فرزندش قباد را به عنوان گروگان نزد آنها فرستاد. فیروز در جنگ مجدد کشته شد و هیاطله به شهرهای شمالی خراسان حمله کردند.بندیان در همین سال (۴۸۴م) به دست هپتالیها ویران شد.

احتمالا در زمان خسرو انوشیروان این مکان تسطیح و برفراز آن بنایی دیگر با خشت ساخته شد. به این ترتیب حدود ۵/۱ متر از دیوارهای تمام بنای نیایشگاه زیر بنای جدید مدفون گردید تا اینکه در سال ۱۳۷۳ باستان شناسان به سراغ آن رفتند.

این پاورپوینت بیشتر اسلایدها به صورت عکس می باشد (طبق عکس نمونه بالا)

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید