مقاله فرهنگ،از ایران تا افغانستان بعد از طالبان(با نگاهی به مهاجرت)

نوع فایل
pdf - word
تعداد صفحات
38 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
3295 بازدید
8,900 تومان

فرهنگ ایران و افغانستان

این  تحقیق به بررسی تاثیرات فرهنگی انقلاب اسلامی در چند سال گذشته بر کشوری می پردازد که اشتراکات بسیار فراوانی با ایران دارد . در واقع تاثیرات ایران بر روابط بین الملل یعنی افغانستان می پردازد . با توجه به اینکه تلاش برای فرهنگ سازی و هنجار سازی و تاثیر گذاری بر قواعد رفتاری  و ساختار سیاسی بازیگران منطقه ای و بین المللی در زمره اهداف انقلاب اسلامی به شمار می آید.

در این تحقیق تلاش شده است ابعاد و جنبه های اثر بخشی انقلاب اسلامی بر فرهنگ و روابط در زمینه های ترویج فرهنگ های جدید اجتماعهی افغانستان ، فعالیت گری فکری ، فرهنگی و اندیشه ایی ، افزایش تعامل و تبادل فرهنگی بین دو کشور ، بازخیزی اسلام در عرصه های حیات اجتماعی ، فرهنگ سازی ، وحدت تمدنی جهان اسلام ، گفتمان سازی سیاسی ، فرهنگی ، تجزیه و تحلیل گردد تا به شناسایی محتوای اندیشه ورزی انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل و مخصوصاً افغانستان که اشتراکات بسیاری از قبیل زبان ، دین و ارزشها، حد و مرز جغرافیایی با ایران دارد پرداخته می شود . که به نظر نگارنده یکی از تاثیرات ، انتخابات فروردین ماه بود که توسط خود مردم افغان و بدون دخالت ناتو یا امریکا اجرا شد .

در این تحقیق مفروضه اصلی مفهوم در روابط بین الملل به مثابه یک شمشیر دو لبه تلقی شده ، یکی لبه همکاری و دیگری تضاد . در این مفروضه عنوان شده که برداشت ما از مقوله فرهنگ در دوحالت است ۱- عامل چالش برانگیز که از آن ( تاثیر منفی ) یاد می شود و ۲- عامل فرصت ساز که از آن قسمت عنوان ( تاثیر مثبت) یاد شده است . ( دهیژی ، محمدرضا مجله اندیشه روابط بین الملل پاییز ۱۳۸۲).

از سویی دیگر ما دو نوع فرهنگ داریم ؛ یکی فرهنگ قدرتمند است که پایه های استوار دارد و درنتیجه باقی می ماند و دیگری فرهنگی است که سست و ناتوان است و از بین می رود در این میان ، ان فرهنگی می تواند باقی بماند که نیرومند باشد . دلیل نابودی برخی فرهنگها را باید در توجیه نشدن عقلانی و کاربردی آن فرهنگ ها دانست .

اما مسئاله این جاست که فرهنگ هایی نیز وجود دارند که با آن که توجیه کابردی داند ، اما در حال از بین رفتن اند ، چون ریشه های آن ها بیرون کشیده نشده و نیرومندی آن بروز نیافته است . از سویی دیگر اگر محتوای فرهنگ ها سنگین و بدل به قوانینی دست و پاگیر شود ، آن گاه خطر از بین رفتن آن افزایش می یابد .( دکتر محمد ابراهیم باستانی ، گذری بر روابط سیاسی ایران و افغانستان ).

درآمد و واژگان کلیدی :

سیاست خارجی دو کشور ایران و افغانستان یک مثال برای درک مفهوم تغییر شرایط جهانی می باشد(سیمون میردن،فرهنگ در امور جهانی) ـ تغییری که در ابتدا بواسطه محیط بین الملل و ارزشها سپس به دلیل جنگ و سرنگونی طالبان و به دلیل تغییر موقعیت منحصر به فرد ایالات متحده به وجود امده است به طوریکه این شرایط در مقاطع مختلف باعث بازتعریف و جابجایی نقش بر اساس همگرایی یا واگرایی با نظام بین الملل شده است .

نداشتن یا کم بودن ارتباطات فرهنگی ما بین دو کشور چند سوال مطرح می کند :

  • چرا علیرغم مشترکات زیاد فرهنگی ، ارزشی و زبانی و دلایل اندک برای دشمنی روابط دو کشور همچنان به آن سمتی که باید ، نمی رود .

 رشته علوم اجتماعی

فهرست مطالب:

فرهنگ،از ایران تا افغانستان بعد از طالبان(با نگاهی به مهاجرت)

چکیده۱-۲

درآمد و واژگان ۲

مقدمه۳-۷

طرح مسئله : ۸-۱۰

هویت فرهنگی ملی و مهاجرت۱۰-۱۴

ضرورت پرداختن به موضوع۱۴-۱۶

اشتراکات فرهنگی۱۶-۱۷

مردمان افغان۱۷-۱۸

تاثیرات هویتی مهاجر افغانی در تعامل با فرهنگ ایرانی۱۹-۲۲

انقلاب اسلامی ،ارزشها و روابط بین الملل۲۲-۳۲

از طالبان تا دموکراسی ۳۲-۳۳

انتخابات ۱۶ فروردین افغانستان ۳۳-۳۶

منابع ۳۷-۳۸

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید