پایان نامه در مورد صنعت خودروی ایران

نوع فایل
pdf -word
تعداد صفحات
77 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
1274 بازدید
89,000 تومان

عنوان : بررسی استراتژی توسعه صادرات صنعت خودروی ایران

مقدمه فصل اول پایان نامه صنعت خودرو ذر ایران

مقدمه

توسعه صادرات محصولات غیرنفتی و پایداری آن اگرچه نیازمند ارائه قیمت های رقابتی، بسته بندی های مناسب، ارائه خدمات پس از فروش مناسب، تحویل به موقع سفارشات، تبلیغات مؤثر، معروفیت مارک، داشتن واحد تحقیق و توسعه فعال، ضمانت محصول و …. است ولی کافی نیست، زیر ا برای پایداری صادرات بایستی در انتخاب محصول و همچنین بازار مناسب برای ورود به آن دقت کافی شود . انتخاب یک بازار رو به افول و یا محصول با نرخ رشد واردات رو به کاهش، پایداری توسعه صادرات را در پی نخواهد داشت.( عبدالحمید ابراهیمی، نشر دفتر پژوهش های . بازرگانی،ص 13)

بر همین اساس در این گزارش سعی خواهد شد به دو سؤال، اول اینکه وضعیت رقابت پذیری صادراتی قطعات خودرو ایران در بازارهای صادراتی طی سالهای ١٩٩٧ ‐٢٠٠١چگونه است و سئوال دوم اینکه منابع مؤثر بر تغییر صادرات قطعات خودرو کشور کدامند، پاسخ مناسبی داده شود.

با توجه به محدودیت آمار و اطلاعات صادرات شرکت ها در سطح کالا، عملا امکان بررسی رقابت پذیری صادراتی در سطح شرکت وجود ندارد، به همین دلیل سعی شده از شاخص هایی استفاده شود که از طریق داد ه های تجاری کشور بر حسب کد ۶ رقمی سیستم هماهنگ شده (HS) قابل محاسبه باشند. از جمله این شاخص ها می توان به قیمت های نسبی صادراتی، مزیت نسبی آشکار شده، شاخص سهم بازار پایدار و پلان تجاری اشاره کرد.( عبدالحمید ابراهیمی، نشر دفتر پژوهش های . بازرگانی،ص22)

حتما ببینید: پایان نامه مدیریت

گزارش حاضر براساس داده های منتشر شده مرکز تجارت جهانی ۵ ( بصورت لوح فشرده  PC/TASکه آخرین نسخه آن در سال ٢٠٠٢ منتشر گردید) و سالنامه آمار بازرگانی خارجی ج.ا. ایران، رقابت پذیری صادراتی و منابع رشد صادرات قطعات خودرو ایران را مورد کاوش قرار می دهد. به منظور ارائه یک تصویر روشن تر، اقلام ۶ رقمی HS مربوط به قطعات خودرو مورد توجه می باشد.

در این گزارش ابتدای تصویری از صادرات صنعت قطعه سازی کشور ارائه شده و سپس ضمن بیان متدولوژی تحقیق به اندازه گیری و تجزیه و تحلیل رقابت پذیری صادراتی و منابع تغییر در رشد صادرات پرداخته می شود . در پایان نتیجه گیری و پیشنهادات ارائه می شود.( عبدالحمید ابراهیمی، نشر دفتر پژوهش های . بازرگانی،ص 23)

     1-2 صادرات قطعات خودرو ایران
ارزش و روند صادرات

فهرست مطالب

چکیده: 2

1-1 مقدمه. 4

1-2 صادرات قطعات خودرو ایران. 4

1-3 مقاصد صادراتی. 6

1-4. سهم ایران و رقبای عمده در بازارهای صادراتی ایران. 8

1-5. متوسط قیمت های وارداتی قطعات صادراتی ایران و رقبا در بازارهای صادراتی ایران. 10

1-6. مبانی نظری و مطالعات انجام شده 13

2-1. متدولوژی تحقیق. 15

2-2. شاخص مزیت رقابتی آشکار شده (RC) 15

2-3. شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA) 16

2-4. شاخص تحلیل انتقال سهم (SSA) 17

2-5. تحلیل سهم بازار پایدار. 19

2-6. پلان تجاری.. 24

2-7. تحلیل نتایج. 25

2-8. شاخص سهم بازار پایدار. 30

2-9. مقایسه منابع رشد صادرات قطعات خودرو کشور. 32

2-10. پلان تجاری.. 34

3-1. مقدمه. 38

3-2. بیان مسئله. 38

3-3. فرضیه‌های تحقیق. 39

3-4. بررسی استراتژی‌های توسعه صادرات.. 39

3-5. استراتژی‌های توسعه. 40

3-6. چالشهای صنعت خودروسازی.. 42

3-7. عوامل مؤثر بر تکنولوژی.. 43

4-1. بررسی موقعیتهای استراتژیک… 47

4-2. موقعیت ST. 47

4-3. موقعیت SO.. 48

4-4. موقعیت WO.. 48

4-5. موقعیت WT. 48

4-6. روش تحقیق. 49

4-7. روش و ابزار جمع آوری داده ها 49

4-8. جامعه آماری.. 49

4-9. نمونه آماری.. 49

4-10. روش نمونه گیری.. 50

4-11. روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 50

4-12. آزمون فرضیه ها 52

5-1. جمع بندی.. 61

5-2. پیشنهادات و ارائه مدل. 63

5-3. تحلیل جایگاه ایران و کره در محیط SWOT. 64

5-4. مسیرهای استراتژیک صنعت خودرو و پیشنهادات.. 66

منابع.. 69

فهرست اشکال

جدول 1- صادرات قطعات خودرو ایران. 5

جدول 2- سهم مقاصد صادراتی.. 6

جدول 3- سهم (درصد) ایران و رقبا از واردات بازارهای هدف ایران. 8

جدول 4- متوسط قیمت محصولات وارداتی.. 11

جدول 5- مزیت نسبی قطعات صادراتی خودرو. 26

جدول 6- طبقه بندی قطعات صادراتی بر اساس سطح RCA. 27

جدول 7- مزیت نسبی رقبای اصلی ایران. 30

جدول 8- منابع تغییر در ارزش صادرات به تفکیک قطعات صادراتی خودرو ایران. 31

جدول 9- وضعیت پلان تجاری صادرات قطعات خودرو در سال 1998. 34

جدول 10- وضعیت پلان تجاری صادرات قطعات خودرو در سال 2001. 35

جدول 11- تجزیه و تحلیل SWOT. 47

جدول 12- آزمون همبستگی توسعه منابع انسانی و توسعه تکنولوژی.. 52

جدول 13 آزمون همبستگی توسعه فرهنگ سازمانی و توسعه تکنولوژی.. 53

جدول 14 آزمون همبستگی توسعه ساختار سازمانی و توسعه تکنولوژی.. 53

جدول 15 آزمون همبستگی بین توسعه ساختار مدیریتی و توسعه تکنولوژی.. 54

جدول 16 مقایسه عوامل توسعه یافتگی صنعت خودرو در ایران و کره. 54

جدول 17 مقایسه نقش واحدهای زیر مجموعه صنعت خودروسازی ایران و کره. 55

جدول 18 آزمون معنادار بودن تفاوت بین میزان تلاش واحدهای صنعت خودروسازی در ایران و کره. 56

جدول 19 مقایسه میزان برخورداری صنعت خودروسازی ایران و کره از قوانین و تسهیلات محیط عمومی.. 57

جدول 20 آزمون معناداری تفاوت بین میزان برخورداری صنعت خودروسازی ایران و کره از تسهیلات و قوانین محیط عمومی    58

جدول 21 مقایسه صنعت خودروسازی ایران و کره با استفاده از مدل SWOT. 63

جدول 22 مسیرهای ممکن جهت نیل به توسعه یافتگی بر موقعیت های چهارگانه استراتژیک.. 67

 چکیده:

توسعه صادرات محصولات غیرنفتی و پایداری آن اگرچه نیازمند ارائه قیمت های رقابتی، بسته بندی های مناسب، ارائه خدمات پس از فروش مناسب، تحویل به موقع سفارشات، تبلیغات مؤثر، معروفیت مارک، داشتن واحد تحقیق و توسعه فعال، ضمانت محصول و …. است ولی کافی نیست، زیر ا برای پایداری صادرات بایستی در انتخاب محصول و همچنین بازار مناسب برای ورود به آن دقت کافی شود .

اقلامی نظیر تایر اتوبوسی ، تایر سواری، رادیاتور، چرخ و اجزاء آن، از جمله مهمترین (بالاترین سهم ) اقلام صادراتی در بین قطعات خودرو محسوب می گردند. طی سالهای 80-١٣٧۵ روند صادرات این اقلام به مناطق مختلف دچار تغییراتی گردیده که در جلوتر خواهیم دید.

در بازار سوریه، کشورهای کره جنوبی، ترکیه و چین به عنوان رقبای اصلی ایران در زمینه صادرات تیوب فعالند. کره جنوبی، ترکیه و چین طی دوره ٢٠٠١ -١٩٩٧ به ترتیب با 2/64، 3/9 و 4/7 درصد واردات این کشور را در اختیار داشته اند . روند سهم کشورهای رقیب، حاکی از خروج ترکیه و ورود چین به بازار سوریه است. سهم ایران از این بازار در سال ١٩٩٨ حدود 4/0 درصد بوده که با افزایش توان رقابتی (با استراتژی کاهش قیمت) به 3/2 درصد در سال ٢٠٠١ رسیده است.

فصل 5

صنعت خودرو در بسیاری از کشورها جزء صنایع مادر و محرک تولید در آن جوامع به شمار می رود. در کشور ایران فکر مونتاژ و تولید خودرو به 40 سال پیش می رسد و در این زمینه از بسیاری کشورهایی که امروزه در صنعت خودرو صاحب نام هستند، جلوتر می باشد. یکی از این کشورها کره جنوبی است که در سالهای اخیر پیشرفت چشم گیری در تولید و صادرات خودرو داشته و محصولات آن در شرایطی قرار دارد که امکان تسخیر بازارهای جهانی را فراهم می کند.

در این گزارش دلایل عدم پیشرفت صنعت خودرو در ایران نسبت به کره از دیدگاه توسعه تکنولوژیکی با تأکید بر استراتژی توسعه صادرات بررسی شده است. نتایج حاصل از بررسی این موضوع نشان دهنده رابطه مستقیم و معناداری بین عوامل استراتژیک با توسعه تکنولوژی در ایران و کره می باشد؛ به این معنا که رابطه مستقیم و معناداری بین توسعه ساختار سازمانی، توسعه فرهنگ سازمانی، توسعه ساختار مدیریتی و توسعه نیروی انسانی با توسعه تکنولوژی وجود دارد. بنابراین جهت رسیدن به توسعه تکنولوژی در صنعت خودرو ایران باید برنامه هایی جهت رسیدن به توسعه و پیشرفت در زمینه های فرهنگ ملی، نظام اداری، نیروی کار و شیوه های رهبری در سطح جامعه پدید آید.

 

همچنین ببینید : مقالات رشته مدیریت بازاریابی

مبانی نظری و مطالعات انجام شده (صنعت خودروی ایران)

رقابت پذیری واقعیتی است که قابلیت شرکت/ صنعت را در افزایش سهم از بازار نشان می دهد. شاخص های متعددی در ارزیابی این قابلیت و توان تولیدی به کارگرفته شده اند که نوعًا به منافع حاصل از تولید، سهم از بازارها، سرمایه گذاری، بهره وری و ساختار تعرفه ها بستگی دارند . اکثر این شاخص ها نیازمند داده هایی هستند که احتمالا یا از بررسی های در سطح شرکت/ صنعت بدست می آیند و یا اینکه از طریق مطالعات موردی قابل کسب می باشند. در هر حال موارد استفاده آنها، جهت سیاستگذاران که بیشتر تمایل دارند عملکرد صنایع را داشته و مورد مقایسه قرار دهند، محدود می باشد.( قطعه سازی: نگاهی از درون” پیام ایران خودرو،ص26)

آنچه که سیاستگذاران خواهان آن هستند، این است که ابزار تحلیلی ساده ای جهت ارزیابی روند تغییرات در بازارها را در اختیار داشته و نهایتًا بازارهایی که نسبت به پیشرفت خود مناسب تشخیص داده می شوند، مشخص نمایند. تا این اواخر، رشد بالای صادرات، یک شاخص مناسب جهت تعیین موقعیت رقابتی محسوب می شد . ولی با رشد سریع تکنولوژی و تقاضای بازار، این شاخص تحت تأثیر عوامل چندگانه ای قرار گرفت که چندان ارتباطی به پویایی شرکت یا صنعت نداشت لذا رشد صادرات به تنهایی، بدون در نظر گرفتن سایر عوامل در توجیه یک رشد پایدار و نتیجتًا رقابت پذیری کفایت نمی کند.( قطعه سازی: نگاهی از درون” پیام ایران خودرو،ص28)

بر همین اساس در نیمه دوم دهه ١٩٩٠ سعی شد با بکارگیری تعدادی از شاخص ها که عمدتًا بر پایه رشد بازارها، رشد واردات محصول در بازار خاص، سهم در بازار و همچنین روند واردات جهانی بنا نهاده شده اند، رقابت پذیری محصولات صادراتی را در کل و یا در بازارهای خاصی، مورد ارزیابی قرار دهند.

از جمله مطالعات صورت گرفته در این راستا م ی توان به مطالعه “اندازه گیری رقابت پذیری صنایع فیلیپین ” توسط امانوئل دیوس و جوی ابرانیکا ( ٢٠٠٠ ) و “درک در نیمه ASEAN الگوی های تجارت در صنعت خودرو و قطعات آن در کشورهای عضو اول دهه ١٩٩٠ ” که توسط هاریو اسویکاهایو و تیتیک انا س(٢٠٠٠) انجام گرفته اشاره نمود.( قطعه سازی: نگاهی از درون” پیام ایران خودرو،ص35)

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *