بررسی نظری امکان پیش بینی زلزله در ایران

پیش بینی زلزله در ایران

دسته بندی:: رشته زمین شناسی

 منبع : بازارچه تحقیقاتی

چکیده:

در مقاله حاضر با نگاه به تاریخچه پیش بینی زلزله در ایران ، ضمن برگرفتن آخرین دستاوردهای علمی در مورد پیش بینی زلزله و مروری بر پیش بینی زلزله در ایران، تلاش می شود تا با دیدی نظری نسبت به امکان پیش بینی زلزله بحث شود.

مطالعه پیش بینی زلزله در ایران مشخص میکند که بیشتر تلاش های تاریخی در این راستا از سوی منجمان و پیشگویان انجام شده است.

به این منظور ابتدا از تاریخچه پیش بینی زلزله با اشاره به موارد موفق ثبت شده در تاریخ ایران آغاز می کنیم. سپس بر اساس تجربه کسب شده در پیش بینی زلزله با بزرگای بیش از ۷ در سایر نقاط جهان برای نمایش عملی بودن این فرض در ایران، زلزله های اصلی دهه ۷۰ میلادی به بعد در ایران مورد تحلیل و بررسی قرار داده شده است.

در نهایت مشخص میشود که اندازه رخداد بعدی با توان لرزه زائی و در نتیجه طول گسل فعال و شعاع از کانون رخداد زلزله اصلی متناسب بوده است. به این ترتیب به لحاظ نظری نشان داده شده است که پیش بینی زلزله امکانپذیر است.

– طراحی یک نوع میراگر اصطکاکی جدید همراه با لنت ترمز

مقدمه :

در کشور ما، احتمال انواع فرآیندهای مخرب طبیعی همچون زمین لرزه، سیل، سامانه های آتشفشانی، تسونامی، گسیختگیهای دامنهای، نشست زمین، انتشار گاز رادون و مانند آنها وجود دارد. این خطرات همه ساله خسارات جانی و مالی بسیاری را به کشور تحمیل میکند و هر آن ممکن است خبری از نقاط مختلف کشور در مورد احتمال رخداد یکی از این بلایا یا موارد مشکوک برسد.

شناسایی محل وقوع، بزرگی، عوامل محرک و دوره بازگشت این پدیدهها اطلاعات لازم را در راستای پیشگیری و مقابله با آنها به دست میدهد. امروزه مشخص شده است که شناخت شاخصهای زمین- شناختی و ژئوفیزیکی و تلاش برای درک حالتهای بحرانی میتواند به پیشبینی میزان احتمال (Critical Conditions) رخداد زلزله و خطرهای طبیعی بیانجامد.

به منظور شناسایی خطرها و ارائه هشدارهای سریع در راستای زلزله و همچنین ساماندهی گروههای پژوهشی مرتبط سازماندهی میشود.

در این مقاله، با نگاهی چند رشتهای موضوع پیشبینی حالات بحرانی را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مناسب برای مرتفع کردن یا کاستن از صدمات ناشی از آنها ارائه خواهد شد. همچنین برای انجام مطالعات با گسترش نگاه علمی به مسأله بلایای طبیعی به نیروی متخصص کافی در این زمینه نیازمند است.

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *