راهنما و چهارچوب تدوین گزارش ارزیابی درونی در سطح گروه آموزشی(رایگان)

مقدمه :

گزارش نهایی ارزیابیدرونی بهعنوان یکی از بروندادهای اصلی)برونداد عمده دیگر را میتوان میزان برانگیختگی اعضا هیأت علمی در توجه و اهمیت به کیفیت گروه و نمایاندن وضعیت موجود و مطلوب آن دانست( حاصـل از انجام این فرایند در یک واحد دانشگاهی, از جایگاه و اهمیت بسزایی برخوردار است که به اتکاء آن میتوان مبنایی مستند و علمی جهت برنامهریزی با هدف بهبود و ارتقاء کیفیت گـروه و ارائـه پیشـنهادات در سـطوح دانشـگاه و وزارتخانه فراهم نمود.

از اینــرو گـــزارش ارزیــابیدرونـــی آیینــه لازم را بــرای انعکـــاس واقعیتهــای واحــد ســازمانی دانشــگاهی )گروه/دانشکده/دانشگاه( فراهم میکند. بنابراین تدوین گزارش یاد شده درباره یک گروه آموزشی, نمایانگر اشتغال ذهنی اعضای هیأت علمی در رابطه با فعالیتهای آن واحد سازمانی اسـت. ایـن گـزارش )گـزارش نهـایی( اصـولاً میبایست پس از جمع آوری, تجزیه و تحلیل دادهها و تدوین گزارش مقدماتی هر بخـش, توسـط اعضـای هیـأت علمی گروه)کمیته ارزیابی درونی( تدوین شود. هدف نهـایی تـدوین گـزارش ارزیـابی درونـی, مشـخص کـردن جنبه های قوت گروه و آشکار نمودن نقاط ضعف و نمایاندن کیفیت گروه آموزشـی اسـت؛ بنـابراین لازم اسـت از تهیه گزارش حجیم و قطور با تعداد صفحات بسیار که رغبت مطالعه آنرا از دست میدهد, پرهیز شود.

ضمن اینکه جداول آماری, عوامل, ملاکها, نشانگرها و جداول رسم شده جهت نمایش سطوح مطلوبیت آنها و هر آنچه را کـه باعث حجیم شدن گزارش مذکور میشود, بایستی در پیوست قرارداد. البته در قسمت اصلی گزارش جهت روشـن شدن مطلب میبایست هرجا که لازم باشد به جداول آماری و جداول ارائه نتـایج در خصـوص عوامـل, ملاکهـا و نشانگرهای پیوست، ارجاع داده شود.

ویژگیها و چگونگی تدوین گزارش مطلوب ارزیابی درونی

باتوجه به مطالب فوق, مطالب اصلی گزارش ارزیابی درونی, نباید حجم بسیاری را شامل شود. از اینرو انتظـار میرود که محتوای اصلی گزارش در سطح گروه آموزشی بین ٣٠تا حداکثر ۴٠صـفحه باشـد ) OECD , ١٩٩٩؛QAAHE , ٢٠٠٠؛ به نقل از بازرگان, .( ٢۵ : ٢٠٠١از اینرو گزارش باید چنان تهیه شود کـه جنبـههـای اصـلی بهبود کیفیت بهطور آشکار به چشم آیـد؛ بنـابراین بایسـتی جنبـههـای قـوت گـروه آموزشـی را نمایـان و بـدون چشمپوشی نقاط ضعف گروه را آشکار سازد, سپس در هر مورد پیشنهادهای سازنده جهت رفع یـا کـاهش نقـاط ضعف عرضه و در نهایت چگونگی اجرای پیشنهادات و نظارت بر اجرای آنها ارائه شود.

پیشنهاد عرضه شده میبایست با توجه به نتایج حاصل از اجرای ارزیابیدرونی و توجه به رسالت و اهداف واحـد مورد ارزیابی بصورت مشخص در سه سطح :

الف(گـروه،

ب(دانشـکده و دانشـگاه

ج(وزارت علـوم, تحقیقـات و فناوری بیان شود.

همانطوریکه قبلاً اشاره شد, در اجرای مراحل ارزیابیدرونی باید میان اعضـا هیـأت علمـی واحـد مـورد ارزیـابی, تقسیم کار به عمل آید. به عبارت دیگر, کمیته ارزیابی درونی انجام امور را به کمیتـههـای فرعـی محـول کنـد؛ در انتهای مراحل اجرایی ارزیابی درونی نیز, هر یک از کمیتههای فرعی به تهیه گزارش ارزیابی درونی حیطه )عامـل( تحت فعالیت خود جهت ارائه به کمیته اصلی بپردازند. سپس گزارشها در کمیته اصلی مورد بحث و بررسـی قـرار گرفته و نهایتاً گزارش اصلی ارزیابی درونی, تدوین شود.

چهارچوب گزارش ارزیابی درونی

همانطور که اشاره شد با توجه به تقسیم وظایف, اجرای فعالیتهای هر عامل مورد ارزیابی بـه عهـده یـک کمیتـه فرعی خواهد بود؛ بنابراین کمیتههای فرعی میبایست بخشی از گزارش مربوط بـه عامـل مـورد ارزیـابی خـود را تدوین کنند. محتوای هر بخش از گزارش باید بین ۵تا حداکثر ٨صفحه را تشـکیل دهـد )بازرگـان, ( ٢۶ : ٢٠٠١ نهایتاً در کمیته اصلی گزارش هر عامل بررسی و گزارش نهایی ارزیابیدرونی تدوین میگردد. به عنوان مثال در بخش ٣یعنی عوامل مورد ارزیابی, یکی از عوامل, عامل مدیریت و سازماندهی گروه میباشد که زیر سطحها ویژگیها و چگونگی تدوین گزارش مطلوب ارزیابی درونی

ی این قسمت بایستی بدین صورت تکمیل شود: در قسمت توصیف میبایست بـه توصـیف وضـعیت موجود مدیریت و سازماندهی گروه و وضعیت مطلوب آن پرداخته شود. اینکه آیا ساز و کاری جهت برنامهریـزی و ارزیابی فعالیتهای گروه وجود دارد؟ وضعیت آئین نامهها از نظر رضایت اعضـا و میـزان اجـرای آن در گـروه چگونه است؟ آیا انتخاب مدیر بر اساس آئین نامههای موجود و هر دو سال یکبار صورت مـیگیـرد؟ و … ضـمن اینکه وضعیت علمی مدیر گروه فعلی و در صورت امکان یک یا دو دوره قبلی نیز عرضه میشود

 نام پروژه ::راهنما و چهارچوب تدوین گزارش ارزیابی درونی در سطح گروه آموزشی

حجم فایل ::205 کیلو بایت

دسته بندی:: رشته علوم تربیتی و آموزشی

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *