ملاک ها در انتخاب میکسر بتن مناسب کدام است؟

نویسنده:

 انتخاب میکسر بتن مناسب

ملاک ها در انتخاب میکسر بتن مناسب کدام است؟

بتونیر دستگاهی است که می ‌تواند طرح اختلاط بتن را به ‌طور کامل به انجام رساند. لذا در ساخت بنا های امروزی چاره ‌ای جز استفاده از انواع میکسر بتن نداریم؛ اما میکسر بتن در دسته ماشین ‌آلات سنگین ساختمانی قرار می گیرد. این ماشین از کنار هم قرار گرفتن تعداد قابل ‌توجهی تجهیزات ساخته خواهد شد. لذا قیمت بتونیر در هر حالتی عدد کوچکی نیست. البته این عدد بسته به شرایط تولید تا نوع طراحی میکسر بتن  یا خلاطه بتن درجات متنوعی دارد. در این بین شاید برخی در تکاپوی رسیدن به نازلترین قیمت میکسر بتن باشند. موضوعی که شاید بتواند منافع مقدماتی برای آنها داشته باشد؛ اما در نهایت آیا می ‌توان تنها با این رویکرد تمام نیاز های ساخت بتنی مناسب در فضا های ساخت ‌و ساز را به انجام رسانید؟

بتن بهترین انتخاب برای ساختن بنا های مرتفع امروزی است. وقتی ارتفاع یک بنا می‌ تواند تا چندین طبقه امتداد داشته باشد، لزوم بهره ‌مندی از یک متریال کاملاً مقاوم که البته به راحتی تهیه می ‌شود نیز اهمیت پیدا می‌ کند. لکن باید بتوانیم بتن مرغوب را در حجمی که می‌ خواهیم تهیه کنیم. بهترین ایده برای داشتن بتن مرغوب استفاده از دستگاه میکسر بتن است.

انتخاب میکسر بتن مناسب
انتخاب میکسر بتن مناسب

قیمت بتونیر در هر حالتی اهمیت بالایی دارد؛ اما تماما ملاک اصلی در انتخاب میکسر بتن مناسب نیست. فاکتور های متعددی در انتخاب میکسر بتن مناسب نقش دارند. اگر بخواهید درک درستی از این فاکتور ها داشته باشید، می توانید همراه تجربه مناسب برخی از متخصصین در این امر باشید. مانند مجموعه نیکاکورپ که از پیشگامان در این عرصه محسوب می شود. ما نیز همراه تجربه این گروه فروشگاهی هستیم تا ببینیم چه نکات دیگری در انتخاب یک بتونیر مناسب تأثیرگذار هستند.

نکات کلیدی برای داشتن بتونیر مناسب

یک خلاطه بتن مناسب، ماشینی است که بتواند با سطح امکانات حاکم بر پروژه، نیاز هر لحظه از عملیات ساختمان ‌سازی را تامین نماید. قاعده خیلی ساده است. تمام دستگاه ‌های خلاطه بتن قابلیت تولید بتن مرغوب را دارند؛ اما همه آنها نمی ‌توانند هر حجمی از بتن را برای هر عملیات ساخت ‌و سازی تهیه کنند.

از طرفی قید به امکانات حاکم بر پروژه ساخت ‌و ساز داریم. به هر حال از تامین انرژی تا فضای کافی برای نگهداری از میکسر بتن و حتی حضور در انواع مکان‌ های شهری و صنعتی همگی در انتخاب این تجهیز ساختمانی نقش بازی می کنند. لکن می ‌خواهیم تمام این نکات را به شکل دسته ‌بندی شده تری بررسی کنیم. پس همراه ما باشید تا از زاویه تجربه گروه تخصصی نیکا کورپ تحلیلی بر این نکات داشته باشیم.

پروژه ساختمانی چه مقدار بتن می‌ خواهد؟

از ساخت یک محوطه پارکی در دیزاین شهری گرفته تا احداث انواع پروژه ‌های ملی مانند پل ‌ها و سد ها و… همگی نیاز به بتن دارند. پس باید از میکسر بتن در تمام عملیات ‌های ساخت ‌و ساز استفاده نمود؛ اما تمام عملیات‌ ها اندازه ‌های متفاوت از حجم بتن را طلب می‌ کنند. ساختن یک پل و یا یک برج تجاری به ‌مراتب بیشتر از اجرای یک فضای سبز در محیط شهری و یا خانگی بتن می ‌خواهد.

برای این منظور انواع میکسر بتن در ظرفیت ‌های گوناگون طراحی شده است. از بتونیر های 120 لیتری آزمایشگاهی تا نمونه ‌های یک تنی با قابلیت کارکرد در عملیات ‌های سنگین ساختمانی. توجه داشته باشید که یک بتونیر کوچک مانند میکسر بتن 250 لیتری از پس تامین نیاز فضا های بزرگ ساخت ‌و ساز بر نمی ‌آید. البته عکس ماجرا نیز صادق است. هرگز نمی ‌توان از ظرفیت یک بتونیر یک تنی برای تولید مقدار اندک بتن استفاده کرد. لذا ماهیت پروژه ساخت و سازی که دارید، اولین ملاک جدی در انتخاب میکسر بتن است.

محدودیت ‌ها تا امکانات در فضای ساخت ‌و ساز چگونه است؟

انواع بتونیر در ظرفیت‌ ها تا مدل‌ های متنوع در موتور و حتی نوع انتقال قدرت طراحی و تولید می شوند. هر کدام از این مدل ‌ها بسته به نیاز و البته سطح امکانات موجود در فضای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. مثلاً استفاده از بتونیر برقی در صورت وجود نیروی برق شهری امکان‌ پذیر است. لکن اگر در یک محیط دور افتاده عاری از نیروی برق هستید و یا اینکه مجاز به استفاده از برق شهری نیستید، بهره ‌مندی از بتونیر برقی چالش بزرگی خواهد شد. از طرفی بتونیر برقی های بزرگ از موتور های سه فاز در کار استفاده می کنند. لذا راه‌ اندازی آنها برق سه فاز می ‌خواهد. چنین نیرویی را نمی ‌توانید در هر فضایی داشته باشید.

موتور های دیزلی نیروی بالایی دارند. در عین حال سر و صدای کارکرد آنها نیز بالا می باشد. لکن استفاده از آنها در فضا های شهری چندان توجیهی ندارد. در عین حال محدودیت فضا برای نگهداری از بتونیر های حجیم نیز چالش بزرگی است. مثلاً در فضا های متراکم امروز شهری، آن هم در ساختمان ‌های کوچک در حال ساخت، چطور می‌ توانیم از یک بتونیر بزرگ یک تنی بهره‌ مند باشیم؟

نکات برای داشتن بتونیر مناسب
نکات برای داشتن بتونیر مناسب

شرایط تعمیر تا نگهداری از میکسر بتن چگونه است؟

یکی از نکات کلیدی در انتخاب میکسر بتن، اصول تعمیر و نگهداری از آن می باشد. اینکه تا چه اندازه می توانید انواع بتونیر در مدل‌ های مختلف را به حالت آماده برای کار نگه دارید. همه هزینه ‌های بتونیر در زمان خرید آن خلاصه نشده است. این تجهیز در طول عمر کاری خود با انواع چالش ‌ها در اصول صحیح نگهداری تا طیف بزرگی از انواع خرابی ‌ها مواجه می شود. لکن همواره مجموعه هزینه ‌هایی همراه آنها می باشد. برای همین است که لازم است تا قبل از اقدام برای تهیه هر مدلی از میکسر بتن، اطلاع کاملی از چند و چون آنها در آینده داشته باشید.

از شرایط مناسب برای انتخاب میکسر بتن مناسب می توان به طیف بزرگی از نکات در طراحی تا کاربری دستگاه مذکور اشاره کرد. با این همه نمی توان به صرف داشتن چنین اطلاعاتی در نهایت تصمیم کاملی اتخاذ نمود. شاید اگر بتوانیم خرید میکسر بتن و دیگر تجهیزات ساختمانی شبیه به آن را همراه با راهنمای فعالان حرفه ای بازار مانند متخصصین فروش در مجموعه ی نیکا کورپ کرده باشیم، نتایج بهتری انتظار ما را داشته باشند.

 

این مطلب را هم ببینید  بتن سبک(LightWeight Concrete)