مقاله اثر شلاقی در زنجیره تامین

نویسنده:

مقاله رایگان در مورد اثر شلاقی در زنجیره تامین

۱- مقدمه

اکثر تعارفی که از زنجیره عرض ارائه میشود به نوعی به ساختار خطی زنجیره عرضه اشاره می کنند .

واضح ترین مشخصه این ساختار جریان وارده از سمت اعضا بالادستی به سمت اعضا پایین دستی و جریان اطلاعات در جهت مخالف است . در ان ساختار هر عضوی تنها قراری ارتباط مستقیم بااعضا بلاواسطه قبل و بعد از خود را دارا می باشد .

شبیه سازی که فورستر در سال ۱۹۶۱ این ساختار با نام بازی توزیع نوشیدنی ارائه کرد نشان داد که تصمیم گیری شرکای زنجیره عرضه بر مبنای روابط خطی می تواند بستری برای ایجاداثر شلاقی در زنجیره عرضه باشد. اثر شلاقی افزایش نوسان تقاضا در طول زنجیره عرضه از سمت اعضا پایین بالادستیمی باشد . این پدیده توجه بسیاری از تحقیقات آکامیک را به خود جلب کرده است و به همن دلیل راه حلهای متفاوتی برای مقابله با آن ارائه گشته است .

مقالات رشته اقتصاد

همانطور که در ادامه بحث آورده می شود راه حل کلی برای مهار این پدیده پرهیز از تصمیم های محلی توسط اعضاء و حاکم شدن دیدگاه سیستمی بر ساختار زنجیره عرضه می باشد.

برای این منظور، ساختار منظومه‌ای برای تبادل جریان اطلاعات و مواد به عنوان بستری برای هدف فوق مورد توجه قرار گرفته و معرفی می شود. این ساختاراین قابلیت را خواهد داشت تا با حذف دلایل ایجاد اثر شلاقی در کاهش هر چه بیشتر آن مؤثر باشد .

۲- ساختارخطی زنجیره عرضه و اثر شلاقی

بر اساس تعریفی که Towill و همکان در سال ۱۹۹۲ ارائه می کنند زنجره عرضه سیستمی است که قسمتهای اصلی آن تأمین کننده های مواد خام ، تولید کننده ها ، سرویسهای توزیع مشتریان هستند که همه آنها از طریق جریان رو به جلوی مواد و کالاها وجریان رو به عقب اطلاعات هم متصل می شوند . بر اساس تعریفی دیگر زنجیره عرضه مجموعه ای از فعالیتها می بشد که باعث حرکت و انتقال مواد از مراحل اولیه به سمت مصرف کننده نهییمی شود بطوریکه این فعالیتها همراه با جریان رو به جلوی مواد و جرین رو به عقب اطلاعات می باشند .

بنابراین  مشخصه واضح زنجیره عرضه در ساختار مرسوم حرکت رو به جلو جریان فیزیکی کالا و حرکت رو به عقب جریان اطلاعات شناخته می شود .

در این ساختار خطی هیچ ارتباط مستقیمی بین بالادستی زنجیره عرضه (تأمین کننده ها و تولید کننده ها ) و مصرف کننده‌های نهایی یا مشتریهای پایین دستی زنجیره عرضه برای تبادل وجود ندارد. چنین ساختاری باعث می شود تا هر عضو از زنجیره عرضه مبنای تصمیم مبنای تصمیم گیریهای خود را بر اساس رفتارهای اعضا بلاواطله خود قرار دهد، جرا که جز این عضا سایراعضا زنجیره را مشاهده نمی کند.

شبیه سازی توزیع نوشیدنی به خوبی رفتار سیستمی را نشان می دهد . شبیه سازی توزیع نوشیدنی یک شبی سازی مدیریینیاست که برای اولین بار در دانشکده مدیریت دانشگاه MIT در آمریکا توسط فورستر در سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۱ با هدف ایجاد درک بهتر نسبت با نتایج تصمیماتی که در فعالیتهای به هم وابسته زنجیره تأمین گرفته بوجود آمد.

این شبیه سازی به عنوان یک وسیله استثنایی اثر دیدگاه های متفاوت در زنیجره تأمین را روی کاراریی زنجیره زنجیره تأمین نشان میدهد . این شبیه سازی به خوبی بیانگر رفتارسیستمی است که به شکل ساختار مرسوم زنجیره عرضه ایجاد شده است .

در بازی توزیع نوشیدنی اعضا زنجیره عرضه باید سعی کننده تا با مدیریت سطح موجودی در زنجیره توزیع و تولید ، هزینه خود را کمینه کنند . این بازی شامل ۴ مرحله می باشد : خرده فروش، عمده فروش ، توزیع کننده و تولید کننده .

هر بخش یک بافر کوچک برای مقابله با نوسانات احتمالی در مصرف نهایی ذخیره می‌کند و از مشتری مستقیم و بدون واسطه خود سفارش می گیرد و بر اساس تصمیم میگیرد که به چه مقدار به تأمین کننده خود سفارش بدهد.

این شبیه سازی طوری طراحی شده است کههر بخش ،از اطلاعات محلی خوبی برخوردار است اما در دسترسی به اطلاعات کل زنجیره تأمین راجع به سطح موجودیها و سفارشها به شدت در محدودیت قرارداد .

این بدین معنی است که تنها خرده فروش است که از تقاضای واقعی مشتری نهایی اطلاع دارد . در این بازی فرض می شود که دو هفته طول می‌کشد تا اطلاعات سفارشها بین اعضا منتقل شود و دو هفته طول می کشد تا سفارشها از یک بخش به بخش دیگر منتقل می شود ؛ امکان کنسل کردن سفارشها نیز وجودندارد و همچنین سفارشات برگشتیاتفاق نمی افتد . هزینه های کمبود وجودی (که شامل از دست دادن مشتری نیز می شود ) دو برابر بیشتر از هزینه های نگهداری موجودی می باشد . هدف این بازی آن است که مجموع هزینه ها در کل بخشهای درگیر در بازی توزیع نوشیدنی کمینه شود .

بعد از۵۰ بار تکرار این شبیه سازی تایج قابل توجهی بدست آمد . هرچند که تقاضای مشتری نهایی در هفته پنجم فقط دو برابر شده بود اما نوسانات و اعوجاجهایبزرگی در سفارشهایی که در طول زنجیره جریان داشت اتفاق افتاد بود . معمولاٌ بعد از انجام هر بازی تولید کننده به الگوی تقاضایی حدوداٌ با دشت ۹۰۰% تقویت نسبت به نوسان تقاضای مشتری نهایی می رسید .

در این شبیه سازی هرچند که شرکایزنجیره عرضه به صورت کاملاٌ منفرد و مستقل از هم در مورد سفارش موجودیها تصمیم می گرفتند اما الگوی رفتاری کیفی همهآنها یکسان بود ؛ دین معنی که الگوی سفارش به شکل تقویت شده و با نوسان و تأخیر فاز در زمان واکنش نمود پیدا می کرد .

این پدیده که بام نام اثر فورستر نیز شناخته می‌شود واریانس سفارشاتی که به تأمین کننده دادهمی شود بیشتر از وارانس سفارشاتی است که از طرف خریداران و مشتریان داده می شود (Towill,1997) ، این اثر بعدها توسط iee وهمکارانش در سال ۱۹۹۷ به علت رفتار نوسانی تقاضا در طول مسیر زنجیره عرضه به نام اثر شلق گاوی نامیده شد .

با توجه به شبیه سازی که از ساختاررسوم زنجیره عرضه ارائه شده است می توان زمینه ایجاد چنین لی که بشدت باعث کاهش کارایی زنجیره عرضه میشود را در رفتار محلی اعضاء زنجیره و تصیم گیریهایآنهابا اطلاعات غیر شفاف و بی کیفیت دانست که در جریان رو به بالای اطلاعات حاصل می شود

۳– دلایل ایجاد اثر شلاقی

Galbraith,1977 عدم اطمینان یک فعالیت را به این شکل تعریف می‌کند که … عد اطمینان تفاوت بین مقداری از اطلاعات که برای انجام یک فعالیت لازم است و مقداری از اطلاعات که در حال حاضر توسط سازمان پردازش می شود می باشد .

این تعریف از این فرض ناشی می شود که عدم اطمینان نتیجه کمبود اطلاعات است .
از نقطه نظر لجستیکی عدم اطمینان بهچهار دسته تقسیم می شود ؛ عدم اطمینان در تقاضا ، عدم اطمینان در عرضه ، عدم اطمینان در فرایند و عدماطمینان در برنامه ریزی کنترل بواسطه وابستگی که بین هر مرحله با تقاضا کننده بعدی و عرضه کننده ماقبل خود در زنجیره عرضه وجود دارد طی مکانیزم خاصی ، تأمین کننده های مواد خام برای تولید کننده هابا عدم اطمینان های شدیدتری نسبت به مصرف کنندهای نهایی و اعضا پایین دستی روبرو هستند. این مکانیزم خاص در زنجیره عرضه با نام اثر شلاقی شناخته می‌شود .

یکی از بنادی ترین تحقیقات در زمینه اثر شلاقی را به ثبت رساندند . آنها دراین مطالعه چهار دلیل عمده برای ایجاد اعوجاج تقاضا در زنجیره عرضه را شناسایی کردند :
به هنگام کردن پیش بینی تقاضا یکی از پدیده هایی که ناشی از محلی عمل کردن شرکای زنجیر عرضه می باشد پیش بینیتقاضا بر مبنای حس مستقیم بدست آمده از مشتری بلافاصله مرتبط با آنها است .

در عمل پیش بینی با خطا همراه است و وقتی این خطا در طول زنجیره تکرار می شود با تجمع خود در انتهای زنجیره باعث ایجاد نوسان شدیدی نسبت به نوسان ابتدای زنجیره می شود . عاملی که باعث تبدیل این اطلاعات بهنگام نقطه فروش به اطلاعاتی قدیمی و سوخته می شود از دست رفتن زمان برای رسیدن اطلاعات سفارش به تأمین کننده ها می باشد .

از عوامل دیگیر که در تجمیع خطای تقاضاها مؤثر است وجود لید تایم های طولانی بین اعضاء زنجیره عرضه می باشد .

وجود لید تایم باعث می شود تا هرعضو علاوه بر تقاضای حقیقی مورد نیازش مقداری تقاضا هم به عنوان ذخیره اطمینان برای لیدتایم سفارش بعدی صادر کند .در عمل تقاضاهای حاصل از لیدتایم ها در انتهای زنجیره باعث نوسات شدیدی می شود . مجموعه عوامل فوق باعث می شود تا تغییرات مقدار سفارش در طول زمان به عرضه کننده ها بیشتراز نوسان اطلاعات تقضا باشد .
سفارش محموله ای(بچی)

در زنجیره عرضه هر کمپانی جایگزین سفارشهایش را از بالا دستی خود می کند که انجام این فرایند معمولاٌ بوسیله استفاده از سیستمهای کنترل و پایش دوره ای جریان مواد برنامه ریزی می شود . در این سیستمها معمولاٌ عواملی وجود دارد که منجر به ایجاد اثر شلاقی می شوند .

معمولاٌ به دلیل وجود هزیه های بالای سفارش دهی ، هزینه های بلای حمل و نقل و … شرکتها ترجیح می دهند تا سفارشهای رسیده در طول زمان را برای رسیدن به مقدار اقتصادی برای حمل یا کم کردن هزینه های موجودی ، انباشتهکنند و این تقاضاهای مشتریان انباشته شده به صورت بچ به تأمین کننده‌ها سفارش داده شود . این امر علاوه بر آنکه باعث تأخیر در انتقال اطلاعات فروض به اعضا بالادستی می شود ، باعث می شود تا تقاضایی مجازی به علت رسیدن به مقدار سفارش بهینه ایجاد شود .

نوسان قیمت

بالا و پایین شدن قیمت به ایندلیل در ایجاد اثر شلاقی مؤثر است که باعث ایجاد انگیزه برای انجام پیش خرید می شود . در عمل تمایل برای پیش خرید به معنای ایجاد یک نوسان در تقاضا که می باشد که موقتی است .

چرا که حجم انبوه تقاضای ایجاد شده در اثر کاهش قیمت قیمت ، با افزایش قیمت به سرعت کاهش یافته و در این میان شرکتی که مبنای این حجم انبوه برنامه ریزی کرده بوده است باتقاضاهای زیادی وروبرو می شود که تبدیل به سفارش نشده اند . بر همین اساس این نوسان باتأین کننده هایی بالا دستی تعمیم پیدا می کند .

یکی دیگر از رفتارهای رایج در تجارت استفاده از تختلف مانند تخفیف های مقداری ، قیمت تسهیلات و … است . این امر باعث می شود تامشتریها مقداری بیشتر از آنچه که نیاز واقعیشان بوده خرید کنند و این باعث می شود تا آنها این خرید اضافی را برای اینده ذخیره کننده و در واقع و در واقع تقاضایی که بعد از اعمال تخفیف ایجاد شده بعد از مدتی به کاهش تقاضا تبدیل می شود .

سهیمه بندی وکمبود :

Gamming برنامه ریزی است که با توجه به تصویری غلط از تقاضای مصرف کننده انجام میشود . وقتی که تقاضای کالایی از عرضه بیشتر می شود سازنده ها اغلب یک سهم و ثابتی با توجه به درصد نسبی تقاضا مشتریان به کل تقاضا های رسیده را برای آنها می گیرند . . در این حالت معمولاٌ مشتریان برای عدم مواجه با کمبود و بدلیل آگاهی از این استراتژی تقاضایی بیش از حد نیاز خود را تأمین کننده ها اعلام می کنند که باعث تورم تقاضا در طول عرضه می شود .

۴- راههای مقابله با اثر شلاقی

از آنجایی که پدیده اثر شلاقی آثار نا مطلوبی بر کارایی زنجیره عرضه دارد مورد توجه بسیاری از تحقیقات آکادمیک قرار گرفته است .

از تکنیکهای شبیه سازی برای ارزیابی اثر استراتژیهای مختلف برای کاهش تورم تقاضا استفاده کرده اند .استراتژیهایی که مد نظر قرار گرفته اند به قرار زیراست :
۱- حذف گرههای توزیع از زنجیره عرضه ، با در نظر گرفتن فانکشن توزیع در مراکز تولید

۲- یکپارچه سازی جریان اطلاعات در طول زنجیره عرضه
۳- بکارگیری سیاستهای موجودی JIT برای کاهش تأخیرات زمانی
۴- بهبود در جریان مواد و محصولاتمیانی با تصحیح روبه های مقدار سفارش
۵- تصحیح پارامترهای موجود در رویه های مقدار سفارش

هدف این مدل شبیه سازی تعیین مؤثرترین استراتژی در هموار سازی انحرافهای الگوی تقاضا می باشد . بر این اساس مشاهده شد که استراتژی شماره ۳ یعنی استراتژی Just In Time و ایتراتژی شماره یک یعنی کم کردن گره ها در هموار سازی انحرافات تقضامؤثر از بقیه استراتژیها بوده است .

پنچ استراتژی برای بهبود زنجیره عرضه را مورد بررسی قرار دادند ، سپس این پنچ استرارژی را روی یک زنجیره عرضه سه مرحله ای مورد آزمایش قرار دادند . این پنچ استرارژی را روی یک زنجیره عرضه سه مرحله ای مورد آزمایش قرار دادند . این پنج استراتژی عبارتند از :

  1.  دقیق کردن قواعد تصمیم گیری وجود
  2.  کاهش تأخیرات زمانی در هر یک از مراحل زنجیره عرضه
  3.  حذف مراحل توزیع از زنجیره
  4.  بهبود قواعد تصمیم گیری در هر مرحله از زنجیره عرضه
  5.  یکپارچه کردن جریان اطلاعات و جداسازی تقاضا بر اساس سفارشات واقعیبه طوریکه تقاضای بازار را منعکس کند .

در زنجیره عرضه مقداری موجودی نگه می دارد . بابکارگیری هر یک از این ۵ استراتژی با استفاده از تکنیک شبیه سازی ، نتایج حاصله برای تعیین اینکه کدام یک از ایناستراتژیها می تواند باعث کمینه کردن نوسانات تقاضا شودمورد استفاده قرار گرفت . نویسندگان این مقاله نتیجه گرفتند که مؤثرترین استراتژی بهبود ، استراتژی پنجم است که جریان اطلاعات در تمام سطوح در زنجیره عرضه بهبود مر دهد .

همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود استراتژی های مختلف ان تقاضا در طول زنجیره عرضه را بر مبنای شبیه سازی توزیع توشیدنی مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسیدند که با حذف تأخیرات سفارش دهی ، حذف واسطه ها بین تولدد کننده ها و خرده فروشها و رسترسی همه اعضا به تقاضای مصرف کننده نهایی می تواند تا حد زیادی در کاهش اثر شلاقی مؤثر باشد .

راههای متعددی برای کاهش تورم تقاضا در جهت کاهش کل هزینه های زنجیره ارائه شدهاست که می توان آنها را به صورت زیر خلاصه کرد :

۱- عرضه کننده ها می بایستی اطلاعات خود را در زمینه موجودیها و ظرفیت ها با مشتریان خودئ به اشتراک بگذارند .

۲- پرهیز از به هنگام کردن پیش بینی ها با اطلاعات مختلف ؛ باید سیستمها را بکار گرفت که تا اطلاعات اعضا پایین دستی در اختیاراعضا بالا دتسی قرار بگیرد و هر دو بخش بتوانند پیش بینی های خود را با یک سری اطلاعات یکسان انجام دهند .

۳- سخت تر کردن سیاستهای برگشت پذیریو کنسل کردن تقاضاها

۴- حذف هرچه بیشتر تمام تأخیرات زمانی چه در جریان کالا و چه در جریان اطلاعات در زنجیره عرضه .

۵- تبادل اطلاعات مربوط به تقاضای بازار با قسمت هایی که در بالادستی زنجیره تأمین قرار دارند .

۶- حذف یک یا چند مرحله میانی در زنجیره عرضه و برنامه هایی که باعث شود تا به صورت مستقیم با مشتری ارتباط برقرار شود . این سیاست باعث می شود تا براحتی به الگوی صحیح سفارش مشتریان دست پیدا کرد. این روش در شرکتهای بزرگی مانند Dell , Apple بکار گرفته شده است .

۷- استفاده از تکنیکهای مبادله لکترونیکی اطلاعات (EDI) ، مدیریتموجودی بوسیله فروسندگان (VMI) و برنامه های پیوسته جایگزینی (CRP)
۸- تدوین و تدبیر استراتژیهایی که منجر به تولید بچ های کوچکتر شودو همچنین در مقابل فرکانس و تعداد عرضه ها بیشتر شود .
۹- کاهش هزینه های سفارش دهی با استفاده از ابزارهایی مانند EDI که به نحو چشمگیری کاهش هزینه های سفارش دهی مؤثر است .
۱۰- استفاده از Third party logistic ها برای یکی کردن محمولههای تإمین کننده های که نزدیک بههم هستند تا مقدار محموله از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد .

به اشتراک گذاری اطلاعات در زنجیره عرضه

به اشتراک گذاری اطلاعات به عنوان استراتژی ای دستیابی به هماهنگی بیناعضا زنجیره عرضه بوجود آوردن دید کافی برای تمام اعضا و در نتیجه بهتر شدن تصمیم گیریها و بهبود سودآوری کل زنجیره عرضه مطرح می باشد .

همانطور کهمشاهده می شود در بین این دلایل آنچه که در ادبیات اثر شلاقی به فور مورد توجه قرار گرفته است بررسی تأثیر جریان اطلاعات در انتقال تقاضا و تإثیرآن بر کاهش اثر شلاقی وایجاد هماهنگی از مهمترین وظایف مدیریت زنجیره عرضه است می‌باشد .

وینکر و همکاران (۱۹۹۱) با شبیه سازی ومقایسه سناریو ها مختلف ، از استراتژی یکپارچه جریان اطلاعات و حداسازی تقاضا بر اساس سفارشات واقعی به عنوان مؤثرترین راه حل برای کاهش اثر شلاقی یاد می کنند . ونآکر و همکاران (۱۹۹۳) همانطور که در جدول ۱ قابل مشاهده است در مطالعات خود نشان دادند که دسترسی تمام اعضا به اطلاعات تقاضای مصرف کننده نهایی می تواند بهترین کارایی را برای کل زنجیره عرضه به همراه داشته باشد.

به اشتراک گذاری اطلاعات توسط بسیاری از محققین به عنوان روشی موثر برای کاهش شلاقی و تطابق با تقاضای ایجاد دشه برای زنجیره عرضه نام برده شده است ( چن و همکاران ، ۲۰۰۰ – گاورنی وهمکاران ، ۱۹۹۹- لی و همکاران ، ۱۹۹۷ – لای و همکاران ، ۲۰۰۰-لای ، ۲۰۰۲ – تان و همکاران ، ۲۰۰۱ – لاس و همکارارن ، ۲۰۰۴) که در قالب برنامه هایی چون QR و ECR و VMI و CRP در زنجیره عرضه مورد استفاده قرار می گیرد . ( لی و همکاران (۲۰۰۰) )

به اشتراک گذاری الاعات در موارد عملیاتی نیز مرد توجه قرار گرفتهاست .

اشتراک گذاری اطلاعات فقاضا بین خرده فروشهای شرکت پروکتر اند گمبل و تأمین کننده‌های آنمانند جیسون اند جیسون و لور بروسرز معروفترین نمونه های عملیاتی به اشتراک گذاری اطلاعات در زنجیره عرضه می باشد.

برای عددی کردن ارزش به اشتراک گذاری اطلاعات در زنجیره عرضه متعددی صورت گرفته است . ( بورلند همکاران [۱۹۹۶] ، کاشون و فیشر [۱۹۹] ) به عنوان مثالی لی همکاران [ ۲۰۰۰] با ارائه مدلی تحلیلی به صورت کمی نشانداده اند که به اشتراک گذاری اطلاعات به خصوص تقاضا به خصوص زمانی که با نوسان زیادی همراه است می‌تواند در کاهش اثر شلاقی تأثیر بسزایی داشته باشد .

منافعی که از به اشتراک گذاری اطلاعاتو در نتیجه کاهش اثر شلاقی حصول است و در بعضی از مقالات به آن اشاره شده است بسیار قابل توجه می باشد . لیجنبرگ [۱۹۹۶] در مطالعات خود متوجه شد که تخصص بهینه اطلاعات و توزیع متناسب آن می تواند هزینه های زنجیره عرضه را ۰% تا ۳٫۹% کاهش دهد . در مطالعه دیگری چن [۱۹۹۸] کاهش هزینه به طور متوسط تا ۱٫۸% را گزارش داده است . آویو و فیدرگان [۱۹۹۸] افزایش منافع بین ۰% تا ۵% را برای زنجیره عرضه در اثر اشتراک گذاری اطلاعات گزارش داده اند .

در مقابل مطالعات لی و همکاران [۲۰۰۰] نشان می دهد که به اشتراک گذاری اطلاعات می تواند تا ۲۳% هزینه های زنجیره عرضه را کاهش دهد. بر اساس نتایج گاورنی و همکاران [۱۹۹۹] به اشتراک گذاری اطلاعات تقاضای خرده فروشها می تواند س۱% تا ۳۵% هزینه های تإمین را کاهش دهد.

این در حالی است که به اشتراک گذاری اطلاعات در مدلی که اآنها طراحی کرده اند موجب کاهش هزینه ایبرای اعضا پایین دستی به خصوص خرده فوشها نمی شود. همانطور که مشاهده هر چند کهبه اشترام گذاری اطلاعات تأثیر بسزایی در ایجاد هماهنگیو کاهشاثر شلاقی دارد اما در اکثر مدلهای ارائه شده آنجه که موجب ایجاد انگیزه در ب اشتراک گذاری اطلاعات قابل اعتماد بین اعضا می شود کمتر مورد توجه قرار گرفته است . از این رو کانون توجه ما با در نظر گرفتن ماهیت به اشترام گذاری اطلاعات که در بخش بعد به طور کامل تشریح می شود ، ایجاد انگیزه برای اعضا با توجه به ارزشی که اطلاعات برای آنها ایجاد می کند می باشد .

 ارزش اطلاعات

اشتراک گذاری اطلاعات یک عامل کلیدی در ایجاد هماهنگی در زنجیره تأمین و در نهایت موفقیت مدیریت زنجیره تأمین برای کاهش نا هماهنگی هایی چون اثر شلاقی می باشد . اما آنچه می بایست موردتوجه قرار گیرد آن است که به اشتراک گذاری اطلاعات نه تنها برای کل زنجیره عرضه بلکه برای تک تک اعضا چه ارزشی می تواند داشته باشد و بر اساس تعاریفی که از زنجیره عرضه در ادبیات به آن اشاره شد اعضا زنجیره عرضه هر چند دراای وابستگیهایی به لحاظ عملیاتی می باشند ولی به لحاظ حقوقی موجودیتهایی ستقل هستند که تک تک آنها حتی در بحث به اشتراک گذاری اطلاعات در پی افزایش و بهینه کردن سود و منافع خود و کسب بیشترین ارزش هستند .

ارزش اطلاعات می تواند بر اساس تحلیل صرفه جویی در هزینه هایی که توسط به اشتراک گذاریداده ها بدست می آید مرد استفاده قرار گیرد و پاسخگوی این پرسش باشد که آیا به اشتراک گذاری داده ها می تواند علاوه بر سودآوری برای کل زنجیره عرضه برای تک تک تعضا زنجیره تإمین نیز سودآور باشد ؟
ارزش اطلاعات به معنی درآمدهای حاصل از به اشتراک گذاری و یا دستیابی به اطلاعات منهای هزینه بهاشتراک گذاری و یا دستیابی به آن اطلاعات می باشد. هزینه به اشتراک گذاری اطلاعات به دو بخش زیر تقسیم می شود :

همپنین بخوانید : انواع سپاسگزاری برای پایان نامه

هزینه اطلاعات :

این هزینه شامل هزینه های سرمایه گذاری برای ایجاد سیستمهای اطلاعاتی و نیز هزینه هایی می‌شود که در بعضی موارد تأمین کنندگان و یا مشتریان برای ارائه اطلاعات از تولید کننده دریافت می کنند .

هزینه هماهنگی :

این هزینه شامل هزینه های پرداختی جهت برقراری ارتباط بین سازمانی و تبادل اطلاعات وهزینه‌های مدیریتی می باشد.

علاوه بر هزینه های به اشتراک گذاری اطلاعات ، امنیت و ریسک نیر می توانند به شکل هزینه مورد بررسی قرار گیرند .

ادبیات تحقیقات انجام شده در زمینه به اشتراک گذاری اطلاعات در جهت کاهش اثر شلاقی عموماٌ به اشتراک گذاری اطلاعات بدون درنظر گرفتن ارزش واقعی اطلاعات و هزینه ای که می تواند برای اعضا بالا دستی داشته باشد پرداخته اند .

به عنوان مثال زنیکس یو و همکاران در سال ۲۰۰۱ سهمدل اطلاعاتی برای بهاشتراک گذاری اطلاعات در زنجیره عرضه غیر متمرکز را مورد مقایسه قرر دادند که در شکل ۱ نشان داده شده است .

 بر این اساس همانطور که در بخش بعد به صورت تحلیلی توضیح داده می شود به اشتراک گذاری اطلاعات بوسیلهخرده فروش ها به طور مستقیم برای تولید کننده سودآور می‌باشد و کمترین ارزش را برای اعضا پایین دستی ایجاد می کند .
با توجه به عدم توازن انتفاق ازبهاشتراک گذاری الطلاعات بین اعضا پایین دستی و بالادستی زنجیره عرضه پاسخ به سوال زیر اهمیت بسزایی خواهد داشت : اینکه چگونه می توان اعضا زنجیره عرضه را به اشتراک گذاری اطلاعات تشویق کرد و برای این هدف آنها ایجاد انگیزه کرد ؟

 

پیشنهاد : بسته ویژه رشته حسابداری و رشته اقتصاد (۱۳۰ فایل word )