رابطه ورزش با چاقی

نویسنده:

 ورزش با چاقی

ورزش چاقی
ورزش چاقی

مقدمه:
بعضی از این بیماری ها با رژیم غذایی قابل درمان هستند مثل فشار خون و افزایش چربی خون . فشارهای روانی ،استرس ها و افسردگی ها ،کم کاری تیروئید ، مصرف بعضی دارو ها مثل ضد بارداری و ضد اضظراب ،اختلال تغذیه ای و ژنتیک هم از جمله علل جاقی هستند .
شیوه های درمان چاقی استفاده از دارو ،استفاده از شیوه ها و وسایل مخصوص ،جراحی و رژیم درمانی است.

درمان دارویی برای چاقی :

استفاده از داروهای ادرار آور ،که باعث کاهش سریع آب بدن می گردد.استفاده از داروهای هورمونی که با پرکار کردن غده تیروئید سوخت و ساز بدن را بالا میبرند. دارو های ملین که با دفع مواد غذایی بدن و جلو گیری از جذب مواد غذایی باعث کاهش وزن می شود .

دارو هایی که مانع جذب چربی می شوند این دارو ها با اتصال به چربی مواد غذایی مصرفی مانع جذب آنها می شوند ولی باید توجه داشت این دارو برای کسانی که مواد غدایی پرچرب مصرف میکنند موثراست وربطی به ذخیره چربی بدن ندارد.ضمنا” با دفع چربی، جذب ویتامین های محلول در چربی نیز مختل می گردد.

استفاده از شیوه های مخصوص مثل سونا ،ترموتراپی (گرمادرمانی موضعی)،ماساژ،کمربند لاغری ،کرم ها پودرها ،ژلها ،گوشواره لاغری که هیچکدام تایید نمی شوند . درمان های جراحی مثل برداشتن قسمتی از روده ،بالون گذاری و یا برداشتن چربی های زیر پوست شکم با ساکشن که همگی دارای عوارض می باشند .
ورزش یکی از روش های بسیار مناسب برای برخورداری از جسم سالم و وزن ایده‌آل است. کاهش وزن فقط از طریق ورزش مشکل و دشوار است چرا که مثلاً برای کاهش یک کیلوگرم وزن باید ۲۰ ساعت پیاده‌روی کرد.

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی
کاهش وزن از طریق رژیم غذایی

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی:

حذف یک وعده غذایی مثل صبحانه یا شام از جمله این روش هاست که با حذف صبحانه فرد دچار افت قند خون طی روز و کاهش کارآیی روزانه و پرخاشگری شده و درضمن در وعده‌های بعدی با پرخوری جبران می‌شود. ضمن اینکه سوء‌تغذیه نیز از عوارض آن است. بهترین شیوه در این مورد، رژیم غذایی بر مبنای علمی آن است که در آن تمام مواد مورد نیاز بدن در رژیم غذایی تأمین میشود.

رابطه ورزش با چاقی
کاهش وزن از طریق رژیم غذایی همراه با ورزش:

این روش بهترین و اصولی‌ترین روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده‌آل است. در این روش از یک رژیم غذایی برنامه‌ریزی شده همراه با ورزش متعادل (مانند پیاده‌روی) استفاده می‌شود. این روش سلامت جسم و روح را به ارمغان می‌آورد و عوارضی مانند ریزش مو و چروکیدگی پوست و … را درپی نخواهد داشت. در طی رژیم باید عادات غذایی گذشته را ترک کنید و به عادات غذایی جدید انس بگیرید که این مهمترین اصل در درمان چاقی است .

با توجه به موارد فوق بهترین و سالمترین راه حل ارائه‌شده در مورد درمان چاقی این موارد می‌باشد

الف) رژیم غذایی صحیح ب) ورزش مناسب و کافی ج) تغییر رفتار و اصلاح عادات بد غذایی

یک متخصص ارتوپد با تاکید بر این که آرتروز یک پروسه طبیعی است که همراه با افزایش سن، غضروف‌های مفصلی را درگیر می‌کند؛ گفت: آرتروز ارتباط مستقیم با چاقی و همچنین فشاری که روزانه به مفصل وارد می‌شود، دارد.

دکتر علی دیانت، متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی دست با بیان این که آرتروز بیماری نیست، اظهار کرد: آرتروز یک پروسه‌ی طبیعی است که همراه با افزایش سن، غضروف‌های مفصلی نیز خود به خود دچار حالت کهنگی می‌شوند.

وی با بیان این که احتمال بروز آرتروز در مفاصلی که تحت فشار هستند بیشتر است، ادامه داد: هر مفصلی که در طول کارهای روزمره بیشتر کار کند و تحت فشار باشد در معرض ابتلا به آرتروز قرار می‌گیرد. به طور کلی احتمال بروز آرتروز در مفاصل زانو، لگن، مچ پا و همچنین از میان مفاصل دست، شصت بیشتر از سایر مفاصل در معرض ابتلا به آرتروز قرار دارند.

دکتر دیانت با اشاره به آرتروز زودرس گفت: شکستگی مفصل، پارگی رباط‌های اطراف مفصل یا پارگی رباط‌های اطراف کپسول مفصل سبب ایجاد آرتروز زودرس در آن مفصل خاص می‌شود که آن را آرتروز بعد از ضربه می‌نامند.

این متخصص ارتوپد در این باره ادامه داد: گاهی بعضی از بیماری‌ها نیز سبب ایجاد آرتروز زودرس می‌شوند. به عنوان مثال در بیماری هموفیلی که فرد با ضربه‌های کوچک دچار خونریزی می‌شود و همچنین با توجه به احتمال ایجاد خونریزی در مفاصل، باعث ایجاد ساییدگی و خوردگی مفصل می‌شود. به طور کلی آرتروز زودرس در بیماران هموفیلی شایع است.

وی همچنین با بیان این که عفونت مفاصل از دیگر مواردی است که آرتروز زودرس را سبب می‌شود، افزود: در این بیماری هجوم گلبول‌های قرمز در محل و موادی که این گلبول‌ها ترشح می‌کنند، سبب می‌شوند غضروف مفصل لیز شود، بنابراین غضروف این مفاصل نیز در معرض ابتلا به آرتروز زودرس قرار دارند.

دکتر دیانت، آرتروز زانو را از موارد شایع در ایرانی‌ها دانست و گفت: در جوامع شرقی به ویژه در نزد ایرانی‌ها به دلیل نوع نشستن و همچنین استفاده از نوع توالت ایرانی، زانوها بیشتر از سایر مفاصل در معرض آرتروز قرار دارند. در جوامع غربی نیز به دلیل استفاده‌ زیاد از انواع مبل و صندلی برای نشستن، آرتروز در مفصل لگن شایع است.

وی با اشاره به تاثیر عوامل ژنتیکی در بروز آرتروز گفت: به تازگی یک ژن در ایجاد آرتروز شناخته و معرفی شده که ممکن است علت آرتروز ژنتیکی باشد؛ اما این امر هنوز ثابت نشده است. به طور کلی هر چه فعالیت بدنی بیشتر باشد احتمال ایجاد آرتروز بیشتر است.

دکتر دیانت درباره رابطه‌ی مستقیم آرتروز با فشاری که روزانه به مفصل وارد می‌شود، گفت: جامعه‌ ورزشکاران به ویژه کشتی‌گیران، وزنه‌برداران و فوتبالیست‌ها که فشار زیادی به مفاصل‌شان وارد می‌شود بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به آتروز قرار دارند. همچنین در کشاورزان و آهنگران به دلیل کارهای فیزیکی شدید، در کارگران به علت کارهای یدی سنگین و بافنده‌ها احتمال ایجاد آرتروز زیاد است.

این متخصص ارتوپد در رابطه با علایم آرتروز گفت: درد از اولین علایم آرتروز در مفصل مبتلا است که میزان آن با استراحت کاهش پیدا کرده و با فعالیت شدیدتر می‌شود. مقدار کمی تورم در اطراف مفصل مبتلا به آرتروز مشاهده می‌شود. همچنین تغییر شکل مفصل از علایم بارز آرتروز است.

وی با اشاره به نقش ورزش و تغذیه در ایجاد آرتروز گفت: ورزش‌های سبک بدنسازی و تقویت عضلات و همچنین تغذیه‌ خوب شامل استفاده از لبنیات، میوه، سبزیجات تازه و انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن، در صورتی که از دوران نوجوانی و به طور منظم به کار گرفته شوند، در عدم ابتلا به آرتروز نقش موثری دارند.

این متخصص ارتوپد، با بیان این که رعایت نکردن نکات بهداشتی تغذیه و افزایش وزن بدن، خطر ابتلا به آرتروز را بیشتر می‌کند، افزود: به طور کلی آرتروز رابطه‌ مستقیم با چاقی دارد. هر چه فرد چاق‌تر باشد مفصل‌های لگن و زانو زودتر ساییده شده و دچار آرتروز می‌شود.

دکتر دیانت با بیان این که ترکیبات دارویی برای بهبودی آرتروز شناخته نشده است، گفت:‌در صورت ایجاد آرتروز در مفاصل اندام تحتانی، اولین توصیه‌ پزشکی کاهش وزن است.

ترکیبات دارویی که سبب بهبودی آرتروز شوند شناخته نشده است؛ تنها برای تحمل درد مسکن تجویز می‌شود. همچنین برای تقویت عضلات اطراف مفصل و کم شدن فشار بر روی مفصل فیزیوتراپی توصیه می‌شود. با انجام دوره‌های فیزیوتراپی و کم شدن فشار از روی مفصل از پروسه‌ آرتروز جلوگیری ‌شده و درد نیز قابل تحمل‌تر می‌شود.

وی با اشاره به داروهای مصرفی برای کاهش درد مفاصل گفت: داروهای جدیدی به نام گلوکزامین و کندروتین برای تغذیه‌ سلول‌های غضروفی ارایه شده است. بهتر شدن تغذیه سلول‌های غضروفی داخل مفصل سبب می‌شود سلول‌های غضروفی دیرتر دچار استحاله شوند. امروزه این داروها در بعد وسیعی استفاده می‌شوند و افراد با استفاده از این داروها احساس نرمی در مفصل ‌کرده و دچار درد کمتر می‌شوند.

وی افزود: همچنین داروی دیگری وارد بازار شده است که در داخل مفاصل به ویژه مفصل زانو تزریق می‌شود که خاصیت مایع بین مفصلی داشته و به صورت سنتتیک ساخته می‌شود. پس از تزریق دارو، فرد حدود دو الی سه ماه احساس راحتی می‌کند و مفصل از حالت خشکی خارج و نرم می‌شود.

دکتر دیانت در پایان، درمان قطعی آرتروز را جراحی و تعویض مفصل دانست و گفت: زمانی که بافت‌های غضروفی یک مفصل از بین رفت بهترین روش درمان، جراحی و تعویض مفصل است. در این زمینه مفصل‌های مختلفی ارایه شده است که عمر مفید آنها حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال است

دانستن این موضوع که از هر ۱۰ پزشک، ۶ نفر چربی دور شـکـم را مـهـم‌تـریـن عـامـل خـطـرساز ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌دانند، شاید برای شمایی که هر روز جلوی آینه به شکم برآمده‌تان دست می‌کشید و بی توجه به بزرگ شدنش هستید،بیشتر از هر کسی واجب باشد.

مطالعه عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی ــ عروقی در ۲۷ کشور از جمله چین نشان داد، بیش از ‌۵۰ درصد مردم از خطر چربی‌های دور کمر و شکم به عنوان عـامـل زمـینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی ــ عروقی بی‌خبرند. اندازه‌گیری دور کمر باید جزو یکی از معاینات پزشکان باشد. دور کمر بیشتر از ‌۸۰ سانتی‌متر در زنان و ‌۹۰ سانتی‌متر در مردان خطرساز است. با افـزایـش چـربـی‌هـای نـاحـیـه شـکـم خـطـر ابـتـلا بـه بیماری‌های قلبی ــ عروقی افزایش می‌یابد. وزن متعادل و اندام متناسب از شاخص‌های سلامت محسوب می‌شود.

چربی دور شکمی‌با سندرم متابولیک (مجموعه‌ای از عـلائـم کـه بـر احـتـمـال بـیـماری قلبی و دیابت می‌افزایند) ارتباط دارد.

این سندرم زمانی پیش می‌آید که فردی در معرض حداقل ۳ مورد از موارد زیر قرار گیرد: چاقی دور شکم، تری گلیسیرید بالا، سطوح کم کلسترول خوب یا اچ.دی.ال، فشار خون بالا و افزایش قند خون.

اخیرا محققان در مطالعه‌ای یک ریسک فاکتور موثر در سندرم متابولیک را مورد بررسی قرار داده‌اند که کمتر به آن پرداخته شده است.
ایـن فـاکـتور، اندازه سلول‌های چربی است که درست زیر پوست قرار داشته و چربی زیر پوستی نامیده می‌شوند.
اندازه این سلول‌های چربی، ابتلا به دیابت نوع دوم را مستقل از چاق یا لاغر بودن فرد، پیش‌بینی می‌کند.

مطالعات گذشته نشان داده‌اند که ورزش اندازه سلول‌های چربی را کاهش می‌دهد اما هنوز چگونگی تاثیر شدت ورزش طی رژیم غذایی در این مورد مشخص نشده است.

مطالعات انجام شده از سوی دانشمندان نشان داده است که یک رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی غذاهای حاضری و در اصطلاح فست فود برآمدگی شکم و افزایش دور کمر را خیلی بیشتر از مصرف چربی‌های موجود در غذاهای سالم موجب می‌شوند.

محققان دریافته‌اند میمون‌هایی که از رژیم غذایی حاوی چربی‌های موجود در غذاهای حاضری مصرف می‌کنند شکم آنها بزرگ‌تر از شکم میمون‌هایی است که از چربی‌های اشباع نشده در غذاهای سالم که به همان اندازه حاوی کالری هستند، استفاده کرده‌اند.

به گفته محققان، این نوع غذاهای حاضری حاوی روغن‌هایی هیدروژنه هستند که مصرف آنها موجب بروز مقاومت انسولینی شده و این امر نشانه‌ای از ابتلا به دیابت است.

نتایج یک مطالعه ۵ ساله نیز نشان می‌دهد ورزش نیز باید به برنامه کاهش چربی شکمی ‌اضافه شود. ورزش در کاهش اندازه این سلول‌ها نقش دارد و شاید روزی بـه عـنـوان بـخـشـی از نـسـخـه دارویـی برای درمان بیماری‌های مربوط به چربی این قسمت از بدن، تجویز شود.

خطر چاق شدن
خطر چاق شدن

خطر چاقی:

رابطه ورزش با چاقی
چاقی مشکلی است که به صورت غیرمستقیم بر سلامت افراد اثر می‌گذارد؛ به عنوان نمونه فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، چربی خون و اشکالات عضلانی از جمله عوارض ناشی از آن است.

در واقع محل قرارگیری توده چربی با عوارض حاصله از آن در ارتباط است. توده چربی‌ها می‌توانند در دو ناحیه شکم به شکل زیر پوستی و در ناحیه ران که بـیـشـتـر در زنان به وجود می‌آید موجب عوارض مختلفی شوند. توده‌های چربی در ناحیه زیر پوستی، عضلات و شکم در ارگان‌های حیاتی بدن تاثیر مستقیم می‌گذارند همان طور که میزان چربی در ناحیه شکم ۴۰ درصد ریسک بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

این در حالیست که اگر افراد ۲۰ درصد از وزن خود را بـا روش صـحیح کاهش دهند به همین میزان (۴۰ درصد) ریسک بیماریها را کاهش می‌دهند.

ریسک بیماری دیابت نوع ۲ در افراد چاق ۳ برابر بیشتر از دیگر افراد است. مشکلات تنفسی، گوارشی و مـشـکـلات کـبـدی نـیـز از دیگر عوارض چاقی محسوب می‌شوند.

بیشترین عاملی که در دنیای کنونی موجب افزایش چاقی شده است زندگی ماشینی، تحرک کم و خوردن غذاهای چرب مثل فست‌فودهاست. ژنتیک و عوامل ارثی تنها می‌توانند زمینه افزایش چاقی را مساعد کنند ولی عوامل محیطی و تغییر روش زندگی از عمده علت‌های چاقی در جهان امروز محسوب می‌شوند.

مـولـکـول‌هـایـی کـه از چـربی‌ها ترشح می‌شود می‌توانند به عنوان علامت دهنده‌ای باشند که با عوارض ناشی از آنها در ارتباط است؛ به عبارت دیگر بـعـضـی از مـولـکـول‌هـای تـرشح شده از چربی‌ها خطرناک‌تر و دارای عوارض‌ بیشتری هستند که با شناسایی آنها می‌توان میزان آنها را کاهش داد.

ورزش‌ هوازی
ورزش‌ هوازی

ورزش‌های هوازی:

بـعـضــی افـراد چـاق تـصـور مـی‌کـنـنـد بـا انـجـام ورزش‌های مخصوص یک ناحیه از بدن و بدون رژیم غذایی، می‌توانند آن قسمت را لاغر کنند. به همین دلیل برای لاغر کردن شکم، هر روز تمرینات ورزشی مخصوص این قسمت را انجام می‌دهند، ولی با این کار فقط عضلات شکم را قوی می‌کنند، در حالی که مقدار چربی آن تغییری نمی‌کند.

بـهـتـرین راه برای سوزاندن چربی شکم انجام ورزش‌های هوازی است. ورزش‌های هوازی مثل پـیـــاد‌ه‌روی، دویـــدن، دوچـــرخـــه‌ســواری، شـنــا و کـوهـنـوردی مـقـدار زیـادی از چـربـی‌های بدن را می‌سوزانند.

ولی بیشتر افراد خیلی زود از انجام این ورزش‌ها خسته می‌شوند و آن را رها می‌کنند. ۱۰ دقیقه اول ورزش، گـلـیـکـوژن (ذخـیـره قـنـدی در کـبـد) بـدن می‌سوزد.

اگـر فـقط ۲۰ دقیقه ورزش کنید، نیمی‌از عمل سـوزانـدن چربی را انجام داده‌اید که برای حفظ سلامتی قلب خوب است، ولی چربی زیادی از بین نمی‌رود، زیرا تا وقتی‌که کاملاً ذخایر گلیکوژنی کبد از بین نرود، چربی زیادی نمی‌سوزد. بنابراین برای از بین بردن چربی شکم، ۴ــ۳ بار در هفته و هر بار باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی را انجام دهید.

مثلاً یک ساعت در روز پیاده‌روی کنید. البته این پیاده‌‌روی باید به قصد ورزش باشد نه تفریح، مثلاً برای دیدن ویترین مغازه‌ها یا خرید چیزی نباشد که مجبور شوید بین پیاده‌روی خود بایستید.

برای از بین بردن چربی شکم،۴-۳ بار در هفته و هر بار باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی را انجام دهید. مثلاً یک ساعت در روز پیاده‌روی کنید.

البته انجام ورزش، بدون رژیم غذایی نتیجه لازم را نخواهد داد. افراد چاقی که می‌خواهند شکم خود را لاغر کنند، علاوه بر ورزش باید رژیم غذایی هم داشته باشند. ولی افرادی که وزن مناسبی دارند و فقط شکم‌شان چاق است، باید با ورزش شکم خود را لاغر کنند.

اگر مقدار کالری دریافتی شما بیش از کالری باشد که می‌سوزانید، حتی با ورزش هم، چربی‌ها‌ی زائد آب نمی‌شوند. شما می‌توانید بجای ۲یا ۳ وعده غذایی در روز، ۵ وعده غذایی کوچک بخورید، یعنی غذای خود را به جای ۳ وعده خود را در ۵ وعده تقسیم کنید، ولی پرخوری نکنید.

بیشتر، مواد غذایی طبیعی کم‌چربی و کم‌شیرین را مصرف کنید مثل میوه، سبزی، نان سبوس‌‌دار، شیر و لبنیات کم‌چربی و گوشت کم‌چربی. مصرف مواد نشاسته‌ای را کاهش دهید.

۱- درمانهای دارویی

الف) داروهای ادرار آور :

این دارو باعث می شود که حجم زیادی از آب بدن در مدت کوتاهی به صورت ادرار از بدن خارج می شود . در این روش بسته به میزان مصرف ممکن است در عرض یک ساعت بدن ، ۲۱ لیتر آب از دست دهد، بدون آنکه تغییری در مقدار چربی داشته باشد . اکثر افرادی که اقدام به کاهش سریع وزن می کنند ، مانند کاهش وزن یک کیلو در یک ساعت از این نوع روش استفاده می شود .

ب) داروهای ضد اشتها :

این نوع داروها باعث کاهش تمایل به غذاخوردن و کاهش موقتی وزن در افراد می شوند ولی بعد از قطع دارو ، اشتها به حالت اول برگشته و وزن نیز دوباره افزایش می یابد . از طرفی در این روش فرد دچار سو تغذیه و عوارضی مانند ریزش موضعف و افسردگی می گردد . این روش هم مانند روشهای دیگر درمان مناسبی نخواهد بود . چون مشکل چاقی با دارو کم خوردن حل نخواهد شد.
ج) پودرهای مکمل غذایی : این پودرها حاوی مواد مغذی و فیبر می باشد که می تواند جایگزین مواد مغذی مورد نیازبدن گردد . این روش هم درمان مناسبی نخواهد بود ، چون اولا فرد چاق نمی تواند همیشه از این پودرها استفاده کند و خسته خواهد شد . دوما هزینه سنگینی در پی خواهد داشت و بعد از مدتی کوتاهی فرد مجبور به ترک آن خواهد شد و عادات غذایی گذشته را ادامه خواهد داد .

د- داروهای جدید که باعث می شود چربی از طریق دستگاه گوارش جذب نشود (مانند زنیکال ) :

این هم روش مناسبی برای درمان نمی باشد . اولا بیشتر مواد غذایی مصرفی درا یران قند و نشاسته می باشد و این دارو تاثیری در عدم جذب آنها نخواهد داشت . بنابراین تنها با کاهش جذب چربی نمی توان با چاقی مبارزه کرد و دوما هزینه سنگین آن باعث می شود مصرف آن خیلی کوتاه باشد .

رابطه ورزش با چاقی

۲- کاهش وزن از طریق انواع محلولهای لاغری ، ژل ، کرم ، صابون و …

این شیوه هم منجر به تعریق در مناطقی از بدن شده و در عمل تغییری ر مقدار چربی موجود در بدن در افراد چاق انجام نمی دهد و بعد از مدت کوتاهی وزن به حالت اول بر می گردد.

۳- سونا :

سونا یکی از روشهای شایع برای کاهش وزن در ایران است . گرمای زیاد موجود در سونا باعث افزایش دمای بدن و تعریق می گردد و در نتیجه در مدتی که فرد در داخل سونا قرار دارد مقدار زیادی آب ازراه تعریق از دست می دهد . بنا براین وزن زیادی را این مدت از دست می دهد .

اما این کاهش وزن ، کاهش چربی ، کاهش چربی بدن نمی باشد ، بلکه کاهش وزن به شکل کاذب است و بعد از مدت کوتاهی با نوشیدن آب به حالت اول باز می گردد . برای اثبات این مدعا کافی است مقداری چربی حیوانی تهیه کرده و پس از وزن کردن آن را در سونا بگذارید . بعد از چند ساعت آن را از سونا خارج کنید و دوباره وزن کنید خواهید دید که در حجم و وزن چربی ایجاد نشده است .

۴- شکم بندهای لاغری و پوشش پلاستیکی :

این روش هم با فزایش حرارت بصورت موضعی باعث افزایش تعریق شده ، بنابراین آب بین سلولی و آب چربی شکم و اطراف آن از دست می رود . اما چربی شکم دست نخورده سر جای خود ش باقیست و بعد از مدت کوتاهی با مصرف آب دوباره وزن به حالت اول باز می گردد .

۵- تشکهای برقی ( ترمودرمی )

این روش هم درست مثل روش قبلی فقط باعث کاهش آب بدن و کاهش کاذب وزن می شود .

۶- دستگاه الکتریکی (فارادیک ) یا کمر بندهای ماهواره ای :

این روش جدیدتر از انواع دیگر است . این دستگاه دارای پدهایی مانند دستگاه نوار قلب است که به نقاطی دیگراز بدن وصل می شود و عضلات آن ناحیه را وادار به انقباض و فعالیت می کند که به این انقباض Passive غیر فعال می گویند که در مقابل انقباض Active یا فعال وجود دارد که فرد با اراده خود عضله را منقبض و آن را وادار به فعالیت می کند.
از این روش کسانی استفاده می کنند که تنبل هستند و حوصله تحرک و فعالیت ندارند و یا افرادی که تحرک فیزیکی آنها توسط پزشک منع گردیده است . این روش هم راه درمان مناسبی برای کاهش وزن نخواهد بود . زیرا لازمه تاثیر گذاری آن استفاده دائمی است که خسته کننده و پر هزینه است .

۷- طب سوزنی :

این روش از روشهای قدیمی است . در این روش با قرار دادن سوزنهایی در نقاط مختلف بدن باعث کاهش اشتها می شوند طب سوزنی رای درمان انواع بیماریها بسیار مفید وارزشمند است ، اما روش مناسبی برای کاهش و درمان چاقی نیست . چرا که اولا موجب سو تغذیه در افراد می شودواز طرف دیگر با برداشتن سوزن اشتهای افراد باز می گردد.

۷- ماساژ (ویبراتور یا جی فایو ) :

در این روش از طریق دست یا تسمه های لرزاننده ، منطقه مورد نظر بدن را ماساژ می دهند .این روش در رفع سلولیت می تواند موثر باشد اما در کاهش وزن و از بین بردن چربی نمی تواند روش مطمئنی باشد . این روش بخاطرحرکت دادن مایعات به طرف نقاط دیگر بدن باعث کاهش سایز می شود که کاذب و موقتی است .

۸- آب درمانی :

آب درمانی هم یکی از روشهای قدیمی است . در این روش بیمار فقط از آب و مایعات استفاده می کند . در روش آب درمانی هم به دلیل آن که بیمار برای مدتی از خوردن غذا محرومیت شدید غذایی اولا مبتلا به اختلالات گوارشی می شود و ثانیا حس خوردن غذا در او شدیدا بالا می رود و به وزن اول باز می گردد . استفاده از این شیوه فقط برای مدت کوتاهی می تواند برای بیمار قابل تحمل باشد.

رابطه ورزش با چاقی

۱۰ – کاهش وزن از طریق ورزش

ورزش یکی از روشهای بسیار مناسب برای برخورداری از جسم سالم و وزن ایده آل است . کاهش وزن فقط از طریق ورزش مشکل و دشوار است همانطور که قبلا اشاره شد مثلا برای از دست دادن یک کیلوگرم چربی بدن باید ۳۰ ساعت پیاده روی کرد ه از نظر زمان و امکانات لازم شاید برای ما مقدور نباشد .

۱۱- کاهش وزن از طریق رژیم غذایی

معمولا افراد برای کاهش وزن از این طریق به شیوه هایی روی می آورند که نه تنها تاثیر مثبتی در کاهش وزن آنها نمی گذارد ، بلکه آنها را دچار کاهش قندخون و کاهش کارایی روزانه و حتی ابتلا به پرخاشگری می شود ودر وعده های بعدی هم با پرخوری آن را جبران می کند ، ضمن آنکه د رروش کاهش میزان مصرف در وعده های غذایی، فرد به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز را مصرف نمی کند و دچار سو تغذیه می شود .

بهترین شیوه در این میان رژیم غذایی بر مبنای علمی است که در آن تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی تامین می شود . این برنامه غذایی توسط ، کارشناسان ، متخصصان و پزشکان پایه ریزی می شود .

رابطه ورزش با چاقی

۱۲- کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش :

این روش بهترین و اصولی ترین روش برای روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده آل است . در این روش ازیک رژیم غذایی برنامه ریزی شده که در بالا به آن اشاره شد، همراه با ورزش متعادل (مانند پیاده روی ) استفاده می شود.

در این روش از مواد مغذی مورد نیاز استفاده می شود و خطر سو تغذیه وجود ندارد و از طرفی با ورزش مناسب روند کاهش وزن تسریع می گردد.

این روش سلامت جسم وروح را به ارمغان می آورد .و عوارضی مانند ریزش مو ، چروکیدگی پوست و  را در پی نخواهد داشت. باید متوجه باشید در طی رژیم برنامه ریزی شده متخصصان تغذیه عادات غذایی گذشته را ترک گویید و به عادات غذایی جدید انس بگیرید، که این بهترین اصل در درمان چاقی است .

لازم به یاد آوری است که روشهای ذکر شده غیر از روش ۱۲ همگی دارای محاسن و معایب خاص خود می باشند . منظور از معرفی اینگونه روشها ، آشنایی خوانندگان عزیز از روشهای مرسوم و رایج در ایران می باشند اخیرا در کشورهای اروپایی با فرستادن بالن به داخل معده ایجاد سیری زود رس در فرد چاق می نمایند یا اخیراپزشکان فردی را که ۱۸۰ کیلوگرم وزن داشت را مورد جراحی قرار داده و مقداری از روده وحجم معده این فرد را کم کردند تا جذب مواد غذایی در این فرد کم گردد.

این تصمیمات خاص متخذه از طرف متخصصان بر این اساس است که ادامه زندگی فرد با وضعیت فعلی را قرین با مخاطراتی می بینند . از این رو اقدام به چنین اعمالی می نمایند.

یا دستگاههای ذکر شده هر کدام موارد مورد استفاده پزشکی چه در ورزش و چه در فیزیوتراپی و ناراحتیهای ستون فقرات دارند منتها استفاده از آنها جهت کاهش وزن اگر توسط پزشک متخصص و معتبر تجویز گردد با رعایت وضعیت خاص بطمار تجویز گردیده و نباید در این رابطه با هر گونه چاقی بسط داد .

یک رژیم غذایی مناسب باید دارای چه خصوصیاتی باشد ؟

۱- مهمترین ویژگی که یک رژیم غذایی باید داشته باشد این است که تما م مواد مغذی مورد نیاز روزانه بدن را در برمی گیرد .

۲- رژیم غذایی باید طوری برنامه ریزی گردد که فرد در طول روز احساس گرسنگی نکند.

۳- رژیم غذایی بایدبر اساس ، سن ، جنس ، نوع و میزان فعالیت و شرایط ویژه برنامه ریزی گردد . مثلا فردی که در دوران رشد قرار دارد با فردی که در دوران رشد قرار دارد با فردی که این دوران را طی کرده رژیم متفاوتی خواهند داشت .

۴- رژیم غذایی باید طوری باشد که مواد غذایی آن قابل دسترس باشد .

۵- رژیم غذایی باید با فرهنگ فرد هم خوانی داشته باشد .

۶- به دنبال رژیم غذایی ، فرد نباید دچارعوارضی مانند ریزش مو، ضعف و بی حالی ، افسردگی و چروکیدگی پوست شود .

رابطه ورزش با چاقی
نتیجه گیری :

برای اقدام به کاهش وزن ، در ابتدا ، باید علت و عوامل اصلی چاقی را شناسایی کنید . اگر با هر روشی اقدام به کاهش وزن کنید ، اماعامل زمینه ای و ریشه اصلی چاقی را از بین نبرید مطمئن باشید که چاقی پس از مدتی دوباره به سراغ شما خواهد آمد .

همانطور که افزآیش وزن به طور تدریجی صورت می گیرد ، کاهش آن هم نیاز به صرف زمانی دارد که در طول این دوره با اعمال شیوه های علمی رژیم غذایی تحت نظر پزشکان و متخصصان امر همراه با تحرک بدنی و ورزش روزانه تناسب اندام دوباره به دست آید و وزن کم شود

 

Recent search terms: