انواع کپسول آتش نشانی

نویسنده:

از راه های رایج برای خاموش کردن آتش، قطع کردن اکسیژن از آن می باشد یا به قول معروف خفه کردن آن است که انجام این کار را با پودرهای خاموش کننده آتشی صورت می گیرد.

که یکی از راه های استفاده از این پودرها، کپسول آتش نشانی می باشد .کپسول های حاوی پودر دو دسته هستند:

1.      پودر شیمیایی

2.      پودر خشک

کپسول آتش نشانی

پودرشیمیایی آتش نشانی

پودر شیمیایی آتش نشانی گرد و یا پودر خیلی نرم می باشد که از مخلوط چند و یا یک مادۀ شیمیایی و مقداری از افزودنی های دیگر ساخته شده است.

یکی از وظایف مهم این مادۀ افزودنی در این مخلوط این است که از بهم چسبیدن پودر به خاطر رطوبت و یا گرما جلوگیری می نماید. این پودرهای خاموش کننده شیمیایی را طبق نوع مواد اصلی موجود در آن و این که با چه نوع آتشی مقابله کند ،مورد استفاده قرار می گیرد و دسته بندی می شود .

مواد تشکیل دهندۀ این پودرها به شرح زیر است:

1.      پودر جوش شیرین

2.      بی کربنات پتاسیم

3.      کلرید پتاسیم

4.      بی کربنات پتاسیم بر پایۀ اوره

5.      فسفات آمونیوم

6.       مانکس

انواع پودرهای آتش نشانی

·      پودر جوش شیرین

از پودر جوش شیرین برای خاموش کردن آتش سوزی های مایعات که اشتعال زا هستند و یا گازهای قابل آتش سوزی و آتش سوزی تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد .

کپسول های پودر شیمیایی در آتش نشانی ها از جوش شیرین و یا بی کربنات پتاسیم می باشند و برای آتش سوزی با نوع   B و C و E مناسب می باشد.

·      بی کربنات پتاسیم

از پودر بی کربنات پتاسیم برای خاموش کردن مایعاتی که قابل اشتعال می باشند و هم چنین گازها و خاموش کردن وسایل برقی استفاده می شود و این هم برای آتش سوزی های B و C  و E مناسب می باشد .

·      کلرید پتاسیم

استفاده از این پودر هم مانند سه پودر بالا می باشد و برای آتش سوزی E و Cو B  است .

·      بی کربنات پتاسیم بر پایۀ اوره

این پودر برای مایعات قابل آتش سوزی و گازها و آتش سوزی لوازم برقی مورد استفاده قرار می گیرد و برای خاموش کردن آتش های نوع E و B و C  می باشد

·      فسفات آمونیوم

از پودر فسفات آمونیوم برای خاموش کردن مواد جامد و گاز و مایعات اشتعال زا و برای خاموش کردن تجهیزات الکتریکی که با یک ولتاژ معینی هستند، استفاده می شود.

پودر فسفات آمونیوم را با نام پدر چند حالته می شناسند  و نام دیگرش هم A و B و C است و بر روی کپسول آن حرف های A و B و  C حک شده است و برای خاموش کردن سه نوع آتش سوزی هم بسیار مناسب می باشد .

·      مانکس

این پودر از ترکیب اوره و بی کربنات ساخته شده است که در کپسول آتش نشانی استفاده می شود و بسیار مؤثرتر و بهتر از پودرهای خاموش کننده هم می باشد زیرا وقتی حرارت به پودر می رسد ،خیلی سریع تجزیه می شود و به ذره های بسیار کوچکی تبدیل می شود و خاصیت پخش شدن بسیار زیادی را دارد و با کف پروتئینی بسیار سازگار، حتی در کپسول های حاوی فوم هم استفاده می شود.

پودر خشک کپسول خاموش کنندۀ آتش

پودر خشک برای خاموش کردن فلزات قابل اشتعال مانند منیزیم و فلزهای قابل اکسید استفاده می شود . پودرهای خشک انواع مختلفی دارد

کپسول آتش نشانی پودری

این کپسول ها که پودر در آن استفاده شده ،برای خاموش کردن نفت و روغن و آتش سوزی های برقی بسیار مناسب است.

کپسول co2 یا دی اکسید کربن

کپسول co2  بر اثر فشار به شکل مایع در می آید و در زمان استفاده به صورت گاز بوده و سر این کپسول ها حالت قیفی شکل و یا شیپوری می باشد. زیرا باعث می شود پودر خاموش کننده سریع پخش شود و از سرعت زیاد گاز در حالت خروج هم جلوگیری می کند و هم چنین پودر را به سمت محل آتش سوزی حرکت می دهد.

البته نکته مهم این است که برای افرادی که بیمه آتش سوزی برای حفاظت از خانه خود تهیه می کنند، داخل بیمه نامه آن ها داشتن کپسول و وسایل خاموش کننده آتش هم توصیه شده است تا در صورت بروز آتش سوزی، و تا قبل از رسیدن آتش نشانی بتوانند با استفاده از این کپسول ها و سایر مواد و وسایل خاموش کننده آتش، از گسترش آتش سوزی به سایر مکان ها مثل اتاق های دیگر یا همسایه ها جلوگیری به عمل بیاید. البته پرواضح است برای افرادی که بیمه آتش سوزی تهیه کرده اند، اطمینان خاطر بیشتری از زیان های مالی ناشی از این واقعه ناگهانی ایجاد می شود.