تاثیر تفکر دائویسم بر نقاشی چین

نوع فایل
word
تعداد صفحات
36 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
2964 بازدید
9,000 تومان

فلسفه شرق و اندیشه چینی

  نگارش :الهه دبیقی

به جرأت میتوان گفت پایه گذاران تفکرات دینی و فلسفی شرقی ها بوده اند. از نظر تصوف شرقی همه اشیا و رویداد هایی که از طریق حواس درک می شوند در ارتباط با یکدیگر و متصل به هم هستند و نمایانگر چهره ها و مفاهیم مختلفی از تجلیات یک حقیقت نهایی اند.

با وجود اینکه مکاتب مختلف تصوفی شرق در بسیاری از جزئیات با هم اختلاف دارند ولی همه آنها بر وحدت اساسی جهان بزرگ که سیمای اصلی تعالیم آنان است تأکید می گذارند و عالی ترین هدف پیروان آنها اعم از برهمایی، بودایی یا دائویی، آگاهی بر وحدت و رابط دو جانبه تمام اشیا و تفوق بر نظریه نفس مجرد و منفرد و عینیت دادن به خودشان با حقیقت غایی است.

پیدایش این بصیرت و آگاهی که به تنویر افکار معروف است نه تنها عملی عقلانی است بلکه تجربهای است که تمامی شخص را در بر گرفته و در نهایت ماهیتی است مذهبی و به این دلیل اغلب فلسفه های شرقی اساساً فلسفه هایی دینی هستند و یا دو وجه از بصیرت و آگاهی را دارد که یک عقلی و دیگری اشراق و شهود اصطلاح شده است که به طور سنتی اولی وابسته به علم و دومی در ارتباط با دین بوده است.

در غرب، کفه اشراق و شهود که نوع دینی شناخت است؛ به نفع شناخت عقلی که نوع عملی آن است بالا رفته است در صورتی که برداشت سنتی شرق بطور کلی درست بر خلاف این است.taoism

تفکر دائویسم بر نقاشی چینtaoism
تفکر دائویسم بر نقاشی چین

مقدمه

تاثیر دین ها و تفکرات فلسفی و عرفانی در شرق همواره بر هنر ها مشهود بوده است. فلسفه های شرقی اساساً فلسفه هایی آمیخته با دین و عرفان بوده اند، از آن جمله طریقت دائویسم می باشد که در ذهن چینیان تاثیر عمیق گذارده تا جایی که مسیر های بعدی فرهنگ و هنر این سرزمین را ترسیم کرد. چینیان معتقدند که دائو اساس جهان است.

در پس و پشت و درون و بیرون همه چیز جاری است و نخستین چیزی است که نه تنها با حواس و عقل بلکه با تأملات عرفانی که قابل ترجمه به کلمات نیست به ادراک در می آید.

سنت فلسفی یگانگی و یکی شدن و امتزاج طبیعت و انسان، باعث پیوند روح هنرمند چینی با روح جهان و عالم هستی می شود تا جایی که هنرمند جهان را منظومه ای از آیات آسمانی می بیند و جهان درون خویش را با جهان بیرون یا درونی پدیده ها همسو می کند و در این زمان است که به خلق اثرش می پردازد.

این یگانگی و هماهنگی انسان، طبیعت و روح آنها در عصر سونگ که یکی از بزرگترین اعصار فرهنگ چین است و شاید باید گفت عصر بزرگ هنرمندان، باعث شکوفایی تمامی رشته های فکری و ذوقی و هنری بی شماری بود که از آن میان هنر نقاشی با الهام ازین تفکر به اوج شکوفایی خود رسید.

 

فهرست مطالب ( تحقیق تاثیر تفکر دائویسم بر نقاشی چین)

مقدمه

فلسفه شرق و اندیشه چینی

لائوتزه پدر دائویسم

مفهوم دائو در هنر نقاشان چینی

نقاشی دائویستی و مفاهیم کلیدی آن

برخی آثار و معرفی نقاشان

نتیجه گیری

فهرست منابع و مأخذ

 

 

تحقیق  و پاورپوینت مرتبط با موضوع :

پاورپوینت نقاشی های دوره ساسانی بر اساس یافته های فیروز آباد

پاورپوینت تعامل آئین ذن در نقاشی و اشعار ذن

پاورپوینت بررسی نقاشی قهوه خانه ای

 

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید