مقاله وظایف مردم در مقابل حکومت

نوع فایل
word
تعداد صفحات
17 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
1757 بازدید
4,900 تومان

وظایف مردم در برابر حکومت

مقدمه:

هنری دیوید تورو( Henry David Thoreau ) یکی از متفکرین اجتماعی قرن نوزدهم جامعه آمریکا ست، و در زمان حیات او دولت آمریکا قانون استرداد برده های فراری را به مورد اجرا گذاشت که بر طبق آن ایالات شمالی مجبور بودند برده های فراری پناهنده را به ایالات جنوبی تسلیم کنند.

تورو که فردی بسیار آزادیخواه و انسان دوست بود با این عمل دولت آمریکا و نیز جنگ با مکزیک که همان ایام روی داده بود به شدت به مخالفت برخاست. در این مورد رساله کوچکی به نام نافرمانی مدنی (Civil Disobedience)نوشت و نقطه نظر های فلسفی خود را در باره وظیفه افراد اجتماع در قبال دستورات ظالمانه و غیر انسانی دولت ها و حدود اختیار دولت بر مردم بیان داشت.

این رساله چند سال بعد از مرگ تورو مورد توجه قرار گرفت و امروزه در شمار نوشته های ارزشمند بشمار می آید. مهاتما گاندی رهبر مشهور هند در دوران اولیه مبارزه اش در افریقای جنوبی با این کتاب آشنا شد، هنری پولاک یکی از یاران و همکاران بسیار نزدیک گاندی در آفریقای جنوبی نقل کرده است که “ما هر دو سخت تحت تأثیر رساله نافرمانی مدنی که درستی اصل مقاومت منفی را تأیید می کرد قرار گرفتیم، آن را در روز نامه عقاید و افکار هندی ها چاپ کردیم و به زبان گجراتی ترجمه و منتشر نمودیم و عاقبت آن را بصورت جزوه مستقلی انتشار دادیم.

در رساله ای که در باره اصول اخلاقی مقاومت منفی انتشار داده شد مخصوصاً به رساله تورو و نوشته های سقراط که در آن زمان مورد توجه گاندی قرار گرفته بود استناد شد.” گاندی به هنری سالت( Henry Salt)، یکی از زندگی نامه نویسان تورو اظهار داشته است که رساله نافرمانی مدنی تا چه حد زیادی در او تآثیر گذارده و او را به مطالعه تمام آثار تورو واداشته است رابرت داونز(Robert Downs ) کتاب نا فرمانی مدنی تورو را جزو شانزده کتابی ذکر کرده است که دنیا را تغییر داد.

او در اثر خود کتابهایی که دنیا را تغییر دادند (Books that Changed the World ) در بخش مربوط به نا فرمانی مدنی می نویسد: گاندی از اصطلاح مقاو مت منفی راضی نبود ولی اصطلاح شایسته ای به جای آن نمی یافت.

پس از آشنایی با اثر تورو بی درنگ اصطلاح نافرمانی مدنی را برای توصیف نهضت خویش انتخاب کرد. گاندی اعتقاد داشت نا فرمانی مدنی بیان کننده اصل ثبات و پایداری بدون خشونت و غلبه است و از خود گذشتگی در راه عدالت را بیان می کند. نافرمانی مدنی در دست گاندی به صورت کتاب دینی اصل مقاومت منفی در آمد. گاندی نیز مانند تورو معتقد بود فقط کسانی که به نحوی مطیع و پیرو قانون هستند حق بکار گرفتن مبانی نا فرمانی مدنی را دارند، نافرمانی مدنی بکلی با رفتار وعمل یاغیان و گردنشان متفاوت است.

فقط وقتی به نافرمانی مدنی متوسل باید شد که همه راه ها و وسایل مسالمت آمیز و مذاکرات قادر به رفع ظلم و تجاوز دولت به حقوق انسانی نباشد. در این مورد تورو می گوید: “خواهان ستیزه با هیچ انسان و ملتی نیستم و میل ندارم میان افراد تفرقه و جدایی بیافکنم. نمی خواهم خود را بهتر از دیگران جلوه دهم. همیشه می کوشم بهانه ای بیابم تا مطابق قوانین کشور رفتار کنم، ولی حقیقت این است که نمی خواهم سرسری خود را آماده قبول پیروی از هر نوع قانونی بکنم.

واقعیت این است که دلایلی در دست دارم که در این باره مشکوک باشم. هرسال که موقع وصول مالیات می رسد، مایلم اعمال و وضع دولت مرکزی و ایالات و وضع مردم رامورد بررسی قرار دهم تا بهانه ای بیابم که برطبق قوانین و مقررات رفتار کنم و اعمال خویش را با آنها هماهنگ نمایم.” او به آزادی و استقلال و حرمت فرد بسیار اهمیت می دهد و براین باور است که “تا دولت فرد را بعنوان یک نیروی عالی مستقل، نیرویی که همه قدرت دولت از او ناشی می شود، نشناسد و با وی رفتاری شایسته و در خور انسان نداشته باشد هرگز ملتی واقعا آزاد و روشنفکر پدید نخواهد آمد”.

“بهترین حکومت جز وسیله نیل افراد به هدف ها و مقاصدخویش چیز دیگری نیست، اما اکثر حکومت ها نوعاً مانع این مقصود می باشند” او می گوید وقتی حکومتی ستم پیشه است فرد نیاید با پرداخت مالیات و و جوه دیگر و رفتن سربازی و نظایر آن ستمکاری دولت را ندیده گرفته و بر آن مهر تأیید بزند. “ما باید هشیار باشیم طوری رفتار نکنیم که اعمال خلافی را که محکوم می کنیم یاری کرده باشیم”.

فهرست مطالب: وظایف مردم در برابر حکومت

مقدمه: ۱

سیاست چیست‌؟ ۷

اخلاق ۹

رابطه اخلاق و سیاست ۱۰

اهمیت موضوع ۱۳

نتیجه گیری ۱۴

فهرست منابع ۱۶

 


مقالات رشته جامعه شناسی و رشته روانشناسی

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید