تحقیق رایگان در مورد المپیک

نویسنده:

تحقیق در مورد المپیک

ازی‌های المپیک به جشنواره ورزشی‌ای گفته می‌شود که به عقیده باستان‌شناسان و تاریخ‌نویسان در یونان باستان به انجام می‌رسیده، و در اواخر قرن ۱۹ میلادی مجدداً احیا شد در دوره باستان جشنها در ابتدا جنبه مذهبی داشته و برای ادای احترام به زئوس)پادشاه خدایان یونان) در صحن مربوط به او در المپیا برگزار می‌شد.

المپیک

در یونان باستان شرکت کنندگان متشکل از مردانی که ثروت و وقت کافی داشتند که به تمرین ورزشی بپردازند بودند.[۲] پس از احیا مسابقات در دوران مدرن، تا دهه هفتاد قرن بیستم میلادی شرکت کنندگان حتماً می‌بایست ورزشکاران غیر حرفه‌ای می‌بودند. ولی در طی دهه هشتاد قرن بیستم، درها به روی ورزشکاران حرفه‌ای هم باز شد

نمادهای المپیک، پرچمها و نشانه‌ها، سمبل‌هایی هستند که کمیته بین‌المللی المپیک در هنگام تاسیس این بازی‌ها از آن استفاده کرده‌است. چیزهایی مثل مشعل و بعضی تم‌ها تنها در هنگام برگزاری رایج است اما پرچم المپیک در طول سال نیز استفاده می‌شود.

شعار المپیک

شامل سه لغت به زبان لاتین : Citius, Altius, Fortius و به معنای سریعتر، بالاتر، قوی تر است. این سه لغت توسط پیر دی کوبرتین پایه گذار کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۸۴ پیشنهاد داده شده‌است.
یک شعار غیررسمی اما مشهور تر نیز وجود دارد که می‌گوید: مهم نیست که برنده شوی، مهم شرکت کردن است!

نشان المپیک

نشان اصلی المپیک از ۵ حلقه تشکیل شده‌است که در هم دیگر قفل شده‌اند و به ترتیب به رنگهای آبی، زرد، مشکی، سبز و قرمز می‌باشند که در زمینه‌ای سفید قرار گرفته‌اند. این تصویر در سال ۱۹۱۴ توسط پیر دی کوبرتین طراحی شد، نشانگر ۵ بخش از دنیاست که شرکت سالم در این رقابتها را پذیرفته‌اند. رنگ این حلقه‌ها عبارت است از قرمز، سبز، سیاه، زرد و آبی که به ترتیب نماد پنج قاره جهان می‌باشند. ترتیب قرار گیری آنها هم معکوس ترتیب قرار گیری این قاره‌ها بر روی کره زمین می‌باشد.

از راست قرمز نماد قاره آمریکا، ابی نماد قاره اقیانوسیه، سیاه نماد قاره آفریقا، زرد نماد قاره آسیا و سبز نماد قاره اروپا است. [۱] در هم تنیدگی این حلقه‌ها نیز نمادی از همبستگی و پیوند ملت‌های این قاره‌ها است که هدف اصلی برگزاری این مسابقات است. نکته دیگر راجع به رنگ بندی حلقه‌های پرچم المپیک این است که پرچم تمامی کشورهای دنیا حداقل یکی از این پنج رنگ را درخود دارند . نشان این است که همه کشور ها می توانند با همدیگر به رقابت بپردازند.

مشعل المپیک

مشعل المپیک

چند ماه قبل از برگزاری المپیک، مشعل المپیک توسط بازتاب کننده‌ای که نور خورشید را متمرکز می‌کند، روشن می‌شود و در جایگاه باستانی المپیک در یونان نهاده می‌شود. سپس مشعل از یونان خارج شده و به اطراف قاره یا کشوری که قرار است بازیها در آن برگزار شود می‌گردد.

این مشعل غالباً توسط قهرمانان، رهبران، بازیگران مشهور و حتی مردم عادی حمل می‌شود. این مشعل از راه‌های غیرعادی نیز حمل شده‌است: انتقال الکترونیکی توسط ماهواره برای بازیهای مونترآل در سال ۱۹۷۶، حمل در زیر آب بدون خاموش شدن برای بازیهای سیدنی ۲۰۰۰. در بازیهای آتن ۲۰۰۴ و پکن ۲۰۰۸ این مشعل از چندین قاره عبور کرده‌است.

تاج زیتون

تاج زیتون، شاخه‌ای از درخت زیتون است که بدور حلقه‌ای پیچیده شده و در بازیهای باستانی المپیک یونان به قهرمان اعطا می‌شده‌است. در سال ۲۰۰۴ سنت تاج زیتون تجدید شد و به همراه مدال طلا به قهرمانان اعطا شد.

سلام مخصوص المپیک

درود نمادین المپیک از سلام رومی‌ها برگرفته شده‌است، بازوی راست و دست راست به صورت کشیده و به سمت بالا گرفته می‌شوند کف دست به سمت بیرون یا به سمت پایین است. این درود شبیه سلام هیتلری است اگرچه دستها به سمت بالاتر گرفته می‌شوند. یکی از موارد مشهور این نوع سلام دادن وارد شدن دو تیم فرانسه و کانادا در استادیوم برلین در سال ۱۹۳۶ بود که دستهاشان به این شکل به بالا گرفته شده بود. البته بعد از جنگ جهانی این نوع سلام دادن به دلیل شباهت به نازی‌ها ممنوع شد!

این مطلب را هم ببینید  تحقیق رایگان اهمیت ورزش

عروسک شانس در المپیک

از المپیک زمستانی سال ۱۹۶۸ در گرنوبل فرانسه، این بازیها دارای یک عروسک شانس نیز شد. این عروسک غالباً حیوانی بومی مربوط به منطقه برگزاری یا گهگاه چهره ای انسانی است که نشان دهنده میراث فرهنگی آن سرزمین باشد.

اولین و مهم‌ترین این عروسک‌ها، میشا است که در سال ۱۹۸۰ و در مسکو استفاده شد. میشا به دفعات بسیار زیادی در افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها و جشن‌ها استفاده شد و یک سریال انیمیشن تلویزیونی نیز داشت و به اشکال زیادی ساخته و فروخته شد.تازه ترین این عروسکهاعروسکهای المپیک ۲۰۱۲ هستند.دو عروسک تکچشم به نامهای ولناک و مندویل.این عروسکها نماد رهبر مخفی فراماسونری و انقلابی صنعتی ایدئولوژیکی هستند.

– جنبش المپیک نسبت به نمادهای المپیک حساسیت به خرج می‌دهد و کپی رایت شدیدی را نسبت به هر نوع چیدمان حلقه‌ها، رنگ‌ها و یا نبود رنگ‌ها و حتی خود واژه المپیک اجرا می‌کند. انها در برابر گروه‌های بیشماری که از این نشان برای مقاصد تجاری استفاده کردند، اقدام قانونی به عمل آوردند.

بازیهای المپیک در ابتدا یک جشن مذهبی بود که برای ادای احترام به زئوس (پادشاه خدایان یونان) در صحن مربوط به او برگزار می‌شد.

این مسابقات هر چهار سال یک بار و از سال ۷۷۶ قبل از میلاد در المپیا که محل صحن زئوس بود برگزار می‌شد.

افسانه‌های زیادی پیرامون پیدایش مسابقات المپیک به وجود آمده‌است: بر اساس یک داستان، هرکول (که در اساطیر یونانی نیم خدا بود) آن را جهت تجلیل از فتوحات بی نظیرش بوجود آورد.

بر اساس افسانه‌های دیگر زئوس و کرونوس، دو خدای یونان باستان، با یکدیگر بر سر فرمانروایی المپیا به جدال برخاستند که نهایتاً زئوس به پیروزی نائل آمد. بر اساس این داستان مسابقات المپیک یادبود این پیروزی می‌باشد. در دوران باستان تنها مردان یونانی که آزاد (و نه برده) متولد شده بودند می‌توانستند در مسابقات در جشن مذهبی زئوس شرکت کنند. زنانی که مجرد بودند در تاریخ دیگری به احترام هرا همسر زئوس و مادر هرکول، به مسابقه می‌پرداختند.

زنهای ازدواج کرده حق شرکت در مسابقات را نداشته و در صورت مخالفت باید بهای آن را با جانشان می‌پرداختند مسابقات المپیک در بین یونانی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بود چنانکه مورخین یونانی در دوران باستان، از آن به عنوان یک واحد برای اندازه گیری زمان استفاده می‌کردند. یک «المپیاد» بیانگر چهار سال می‌بود

این مطلب را هم ببینید  مقاله رایگان تاثیرات تماشاچیان بر ورزشکاران